Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHvalby, Mette Irene
dc.date.accessioned2023-03-15T07:44:11Z
dc.date.available2023-03-15T07:44:11Z
dc.date.created2022-03-31T11:12:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHvalby, M. (2022). Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering: Praksislæreres sammensatte rolle. Uniped, 45(1), 53-63.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3058261
dc.description.abstractPraksislærere har en nøkkelrolle i skikkethetsvurdering av studenter, og et premiss for å være godt rustet for dette arbeidet er kunnskap om skikkethet. I tillegg til de forskriftsfestede kriteriene som ligger til grunn for vurderingen, bruker den enkelte praksislærer profesjonell dømmekraft, og dette diskuteres her i lys av problemstillingen: Hvilke spenningsforhold kan oppstå i skikkethetsvurderingen i praksisopplæring? Utvalget består av samtlige praksislærere tilknyttet ett universitet som var registrert med studentpartier vårsemesteret 2021, til sammen 163 praksislærere ved 62 grunnskoler. Gjennom analyse av skriftlig respons på en survey indikerer funnene usikkerhet hos praksislærere når de står overfor utfordrende dilemmaer knyttet til skikkethetsvurdering: 1) bruk av skjønn og profesjonell dømmekraft, 2) dobbeltrollen når de både veileder og vurderer studenter, 3) hensynet til eleven over hensynet til studenten. Et annet funn er den store variasjonen i praksislæreres opplevelse av å være alene om ansvaret for å melde tvil om studenters skikkethet. Implikasjoner av funnene er relevant for lærerutdannere for å utvikle gode praksiser knyttet til skikkethetsvurdering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleProfesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering Praksislæreres sammensatte rolleen_US
dc.title.alternativeProfesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering Praksislæreres sammensatte rolleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber53-63en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.1.6
dc.identifier.cristin2014090
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal