Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAdasooriya, Mudiyan Nirosha Damayanthi
dc.contributor.advisorSchive, Christopher
dc.contributor.authorEspedal, Jørgen
dc.contributor.authorBø, Simon
dc.date.accessioned2023-07-04T15:53:19Z
dc.date.available2023-07-04T15:53:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:135917059:64587009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075680
dc.description.abstractTogavsporinger kan forekomme, og for å beskytte bærende konstruksjoner over jernbanen mot togkollisjon, må påkjøringslaster dimensjoneres. Det er ventet at fremtidig togtrafikk vil øke, samt hastigheten til tog. Hovedmålet med oppgaven er å dimensjonere påkjøringslaster for bærende konstruksjoner over jernbanen for toghastigheter > 120 km/t. En litteraturstudie av kjøretøyskollisjoner på broer er blir gjennomført, hvor det blir undersøkt hvilke feilmoduser som kan oppstå på en søyle. Simuleringer av ulike togkollisjoner i Ansys workbench blir utført, og I tillegg gjøres håndkalkulasjoner med ulike formler. Resultatene fra simuleringene og håndkalkulasjonene sammenlignes, og gjennom en vurdering av resultatene fastsettes påkjøringslaster for ulike hastighetsgrupper. I tillegg blir en kvalitativ- og kvantitativ risikovurdering utført ved hjelp av rettledning fra UIC Code 777-2 R og NS-EN 1991-1-7, hvor det blir konkludert at risikoen for togavsporinger i Norge er på et lavt nivå. Til slutt, avsluttes oppgaven med diskusjon, og forslag til videre arbeid.
dc.description.abstractTrain derailments can occur, and to protect load-bearing structures from train collision, impact loads must be designed. It is expected that future train traffic will increase, as well as train speeds. The main objective is to design impact loads for load-bearing structures over the railway for train speeds > 120 km/h. A literature study of vehicle collisions on bridges is being conducted, to investigate which failure modes may occur on a column. Simulations of various train collisions in Ansys Workbench are being performed, in addition, hand calculations are being made using different formulas. The results of the simulations and hand calculations are being compared, and though an assessment of the results, impact loads are determined for different speed groups. In addition, a qualitative and quantitative risk assessment is being performed using guidance from UIC Code 777-2 R and NS-EN 1991-1-7, where it is concluded that the risk of train derailment in Norway is at a low level. Finally, this study is concluded with a discussion and proposals for further work.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDimensjonerende påkjøringslaster for klasse B-bærende konstruksjoner over jernbanen for toghastigheter V > 120 km/t.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel