Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkeie, Geir
dc.date.accessioned2023-09-14T09:03:02Z
dc.date.available2023-09-14T09:03:02Z
dc.date.created2023-03-17T13:24:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSkeie, G. (2023) Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema? Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089378
dc.description.abstractIn Norway, sustainable development is one of three interdisciplinary topics in the new curriculum from 2020. This means that sustainability is presented as a key societal challenge and an important issue to address in and across subjects. The present article discusses how sustainability can and should be addressed in education, with particular focus on religious education. It argues, based on the curriculum formulations, that key issues should be ethical reflection and existential questions and develops what this means, drawing on educational philosophy. The relationship between the Anthropocene and Bildung are highly relevant issues in religious education, and this subject has a key role in realising the aims of education.en_US
dc.description.abstractI norsk skole er bærekraftig utvikling ett av tre tverrfaglige tema i den nye læreplanen som ble tatt i bruk fra 2020 og som presenterer dette som en viktig samfunnsutfordring. Denne artikkelen drøfter på et overordnet plan hvordan skolens religions- og livssynsundervisning kan og bør forholde seg til bærekraft som tema, og argumenterer for at fagplanenes kjerneelementer etisk refleksjon og utforskning av eksistensielle spørsmål og svar bør spille en sentral rolle her. Artikkelen utdyper hva det innebærer å arbeide med etiske og eksistensielle perspektiver på bærekraft og trekker veksler på nyere tekster fra pedagogisk filosofi som tar opp spørsmål om antropocen og danning. Dette gir grunnlag for å hevde at religions- og livssynsundervisningen er sentral for realisering av skolens danningsoppdrag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectreligionsundervisningen_US
dc.subjectbærekraftig utviklingen_US
dc.subjectbærekraften_US
dc.subjectsustainabilityen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectdanningen_US
dc.subjectantropocenen_US
dc.titleEtiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Geir Skeieen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v9.4039
dc.identifier.cristin2134800
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal