Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTen Braak, Dieuwer
dc.contributor.authorLenes, Ragnhild
dc.contributor.authorBacker-Grøndahl, Agathe
dc.date.accessioned2023-10-18T09:42:35Z
dc.date.available2023-10-18T09:42:35Z
dc.date.created2023-09-07T14:47:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPsykTestBarn. 2023, 13 (1), 2-16.en_US
dc.identifier.issn1893-9910
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097229
dc.description.abstractLamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) er et spørreskjemabasert måleinstrument som kartlegger barns sosiale kompetanse i en nordisk barnehagekontekst. LSCIP bygger på det amerikanske måleinstrumentet Social Skills Rating System (SSRS). Instrumentet består av 31 ledd. Spørreskjemaet kan besvares av barnehagepersonell eller foresatte. Det gis svar på en fempunkts Likert-skala fra én (veldig sjelden) til fem (veldig ofte) om hvor ofte barnet viser kompetansen i de siste to månedene. Et systematisk litteratursøk etter norske, danske og svenske studier som rapporterte psykometriske egenskaper ved LSCIP resulterte i 109 treff. Fem studier, hvorav én masteroppgave, ble funnet gjennom andre kilder. Etter vurdering av fulltekst ble totalt ni norske studier inkluderte. Disse inneholdt dokumentasjon om både reliabilitet og validitet. Studiene rapporterer resultater for barn i aldersgruppen 1½ - 5½ år. Utvalgene er relativt store (fra n = 478 til n = 1426), men noen utvalg er representert flere ganger. De inkluderte studiene omfatter ingen kliniske utvalg, kun den generelle populasjonen. Resultatene viser god reliabilitet for hele skalaen, men noe mindre konsistent reliabilitet for delskalaene. Begrepsvaliditet blir rapportert gjennom to forskjellige tilnærminger til faktorstruktur, og disse har noe motstridende resultater. Derfor er det usikkert om LSCIP måler et flerdimensjonalt eller unidimensjonalt begrep. Det er manglende dokumentasjon på konvergerende-, diskriminerende- og kriterievaliditet og det er ukjent hvordan instrumentet fungerer i kliniske populasjoner. Det finnes imidlertid noe dokumentasjon på samtidig og prediktiv validitet. Enkelte av LSCIPs psykometriske egenskaper er relativt godt undersøkt.. Samtidig er det noe motstridende resultater når det gjelder delskalaene og manglende informasjon på validitet, normdata og kliniske undergrupper. Vi anbefaler derfor LSCIP kun til bruk i forskning foreløpig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRegionsenter for barn og unges psykiske helseen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectbarnehagebarnen_US
dc.subjectsosial kompetanseen_US
dc.titleMåleegenskaper ved den norske versjonen av Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP)en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber2-16en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalPsykTestBarnen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.21337/0081
dc.identifier.cristin2173275
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 318626en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal