Kunnskapsutvikling og innovasjon i grenseflaten mellom utdanning og praksis
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3105867Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ødegård, A. & Willumsen, E. (2019) Kunnskapsutvikling og innovasjon i grenseflaten mellom utdanning og praksis. I O. P. Askheim, I. M. Lid & S. Østensjø (red.) Samproduksjon i forskning : Forskning med nye aktører. UniversitetsforlagetSammendrag
Kapittelet beskriver et undervisningsopplegg for sosionomstudenter (bachelor) ved Universitetet i Stavanger hvor de deltok i forskningsbasert kunnskapsproduksjon mens de var i praksisutplassering i 4. semester. Vi presenterer dette som et eksempel på samskaping i kunnskapsutvikling og diskuterer det i lys av teori og begreper knyttet til innovasjon. Sentrale tema er sosial innovasjon, samskaping og innovasjonskompetanse. Avslutningsvis trekker vi fram betydningen av etisk refleksjon knyttet til innovasjonsprosessen. Nøkkelord: bachelorstudenter, forskningsbasert kunnskapsproduksjon, innovasjonskompetanse, samskaping, sosial innovasjon, sosialt arbeid