Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkeie, Geir
dc.contributor.authorZetterqvist, Kirsten Grønlien
dc.date.accessioned2024-02-14T13:57:20Z
dc.date.available2024-02-14T13:57:20Z
dc.date.created2023-12-18T11:56:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSkeie, G., Zetterqvist, K.G. (2023) Hva er eksistensielle spørsmål og svar – i skolen?. Acta Didactica Norden (ADNO), 17 (3).en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3117606
dc.description.abstractLæreplanene fra 2020 i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) og Religion og etikk (RE) har «utforsking av eksistensielle spørsmål og svar» som et av kjerneelementene, og denne artikkelen diskuterer hvordan eksistensielle spørsmål kan forstås i en skolekontekst, med et konstruktivt sikte. Det gjøres kort rede for religionsdidaktisk forskning som har relevans i denne sammenheng og peker blant annet på at det har vært tendenser til en ufruktbar dikotomi mellom påvirkning og objektivitet, der eleven i stor grad blir sett på som en «re-aktør». Artikkelen argumenterer deretter for at «utforsking av eksistensielle spørsmål og svar» kan tilby en vei ut av dette og at kjerneelementet bør forstås ut fra et allmennmenneskelig perspektiv. Derfor, og av begrepshistoriske grunner, er eksistensialfilosofisk tenkning et særlig relevant utgangspunkt for å gi innhold til dette kjerneelementet. Med bakgrunn i en gjennomgang av tekster fra de Beauvoir og Heidegger foreslår artikkelen fem kriterier som bør ligge til grunn for å tale om eksistensielle spørsmål, og som lar seg anvende i en skolekontekst: 1) at det er en konkret person, 2) at personen stiller et spørsmål, 3) at spørsmålet er viktig for den som spør, 4) at spørsmålet har et distinkt innhold og 5) at spørsmålet stilles i en bestemt situasjon. Deretter diskuterer artikkelen hvorvidt disse kriteriene lar seg forsvare i møte med fagplanene for KRLE og RE og den overordnede del av læreplanen. Det argumenteres for at utforsking av eksistensielle spørsmål og svar bidrar til å realisere overordnede danningsmål i læreplanverket. Artikkelen bidrar med dette til å legge et grunnlag for videre forskning og didaktisk utviklingsarbeid knyttet til utforskning av eksistensielle spørsmål og svar.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Osloen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjecteksistensielle spørsmålen_US
dc.subjectdanningen_US
dc.subjectreligionen_US
dc.subjectlivssynen_US
dc.titleHva er eksistensielle spørsmål og svar – i skolen?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s).en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber22en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.9729
dc.identifier.cristin2214789
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal