Gjøre Storgata på Bryne om til attraktiv gågate
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1500]
Abstract
Brynes Storgate som gågate har en veldig passende plassering i forhold til byens møteplasser. Den ligger i Brynes kjerne, der mange beveger seg opp og ned gata. På grunn av dette er denne ideen om Storgatas gågate veldig relevant for dagens tider med en voksende trend om å forvandle lite brukte bilgater om til gågater eller plazaer.
Storgatas endelig design lener seg på ulike faktorer som Statens Vegvesens bok om vei – og gateutforming (N100), Larimer Square gågate prosjektet, Lillehammer gågata, Langgata i Sandnes, spørreundersøkelsen med Storgatas brukere og drivere, Jan Gehl’s prinsipper og andre teorigrunnlag, og til slutt min egen stedsanalyse. Den er med andre ord «inspirert» av andre prosjekter, og så implementerte jeg konseptet og ideene i mitt prosjekt.
Resultatet av spørreundersøkelsen ble veldig klart og tydelig, og formidlet at Storgata trenger virkelig en gjenfødelse. Før var det en strekning gjennom bygda uten asfalt, men jord. Folk gikk komfortabelt uten å trenge å bry seg om kjøretøy. Beboerne stoppet opp og snakket midt i vegen. Dette er Storgatas identitet fra dagen den ble ferdig bygd på 1840 – tallet.
Denne oppgaven er ambisiøs om å merke Bryne på kartet som en dynamisk og livlig by, spesielt nå som Bryne får mer og mer sportsfasiliteter, og blir gjerne gjenkjent som sportsbyen. En perfekt visjon er at Storgata, M44, torget og sportshallene virker sammen. At de utvikler samarbeidsprogrammeringsinitiativer som imøtekommer et mangfoldig spekter av interesser og demografi. Dette kan inkludere velværearrangementer som kombinerer treningsaktiviteter på idrettssenteret med workshops for sunn livsstil eller kampanjer på kjøpesenteret. Tilsvarende kan kulturarrangementer som arrangeres på torget inkludere elementer av shopping og fritidsaktiviteter fra gågaten og kjøpesenteret. Storgata as a pedestrian street, has an appropriate placement, relative to the city’s cultural meeting points. It lies in the core of Bryne City, where lots of people move up and down the street. Because of this, the idea of having Storgata as a pedestrian street, is very relevant for today’s times with a growing trend of transforming underused vehicle – dominated streets / spaces into pedestrian streets or plazas.
Storgata’s final design relies on various factors such as the National Road Administration's book on roads and street design (N100), the Larimer Square pedestrian street project, the Lillehammer pedestrian walkway, Langgata in Sandnes, the survey with Storgata's users and businessowners, Jan Gehl's principles and other theoretical foundations, and finally my own site analysis. In other words, it is "inspired" by other projects, and then I implemented the concept and ideas into my own project.
The result of the survey was very clear and obvious, conveying that Storgata really needs a revitalization. Back in the day it was a stretch through the village without asphalt, but dirt. People walked comfortably without having to worry about vehicles. The residents stopped and talked in the middle of the road. This is Storgata's identity from the day it was completed in the 1840s.
This thesis is ambitious to mark Bryne on the map as a dynamic and lively town, especially now that Bryne is getting more and more sports facilities, and is often recognized as the sports town. A perfect vision is for Storgata, the M44, the square and the sports halls to work together. That they develop collaborative programming initiatives that cater to a diverse range of interests and demographics. This may include wellness events that combine fitness activities at the sports center with healthy lifestyle workshops or promotions at the shopping center. Similarly, cultural events organized in the square can include elements of shopping and leisure activities from the pedestrian street and the shopping centre.