Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Vidar Folke
dc.contributor.authorWiig, Torbjørn Nærland
dc.date.accessioned2024-07-05T15:51:50Z
dc.date.available2024-07-05T15:51:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:197660335:231925210
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138553
dc.description.abstractFor elektriske biler er vektbesparelse viktig for å gjøre kjøretøyene mest mulig energi-effektive. En løsning på dette er å bytte ut tyngre komponenter i stål, med lettere deler av aluminium. Legeringen av aluminium må være duktil for å kunne forme komponenter, og utfellingsherdbar for å kunne oppnå styrken som kreves. I denne oppgaven har det blitt utført varmebehandling, kaldvalsing og utherding av aluminiumslegeringen AA6010. Hensikten var å finne metoden som oppnår den høyeste styrken til materialet. Hardhetsmåling og strekktesting ble utført for å teste de mekaniske egenskapene til legeringen etter behandlingen. Materialet har blitt studert i lysoptisk mikroskop og elektron mikroskop for å kunne undersøke noen av fenomenene som har oppstått i mikrostrukturen. For konstruksjoner som får påført ytre krefter i flere forskjellige retninger, er det ønskelig at de mekaniske egenskapene skal være de samme i alle disse retningene. For å kunne oppnå dette må materialet ha så liten grad av anisotropi som mulig. Ved valsing får kornene i materialet en utstrakt struktur, og særegen valse-tekstur. Dette kan unngås ved rekrystallisasjon før utherdingsprosessen. Resultatene funnet i denne oppgaven viser at det fungerer. Legering AA6010 har oppnådd høyere styrke etter utfellingsherding. Utherding ved åtte timer ga høyest hardhetsverdi og strekkfasthet. Større grad av deformasjon har ført til en mer finkornet mikrostruktur etter rekrystallisasjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleKald forming av aluminiums profiler for El bil chassis - Legering AA6010
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1233]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel