Læring & Motivasjon i innovative team
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141551Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (EVU) [188]
Sammendrag
Hensikten med studien er å bevare spørsmålet, "Hva påvirker læring og motivasjon i innovative team".
Motivasjon og læring har stor betydning for hvor godt et selskap presterer. Samtidig vil også motivasjon og læring påvirke ansattes relasjoner til selskapet og deres velvære. I oppgaven belyses både motivasjonsteori, læringsteori og teori på hvordan ledelse kan ha positive og negative effekter rundt motivasjon og læring.
I denne oppgaven undersøkes et innovativt team i et stort teknologiselskap med hovedkontor i Stavanger. Dette selskapet leverer flere høyteknologiske produkter og konkurrerer på det globale markedet. Det er gjort en antakelse om at et slikt selskap har forstått nytten av å ha motiverte ansatte, og at det vil være etablert et fokus på en lærende organisasjon, både for å tiltrekke seg talent og for å beholde sin plass i en konkurranse utsatt høyteknologisk sektor.
Det kommer frem av undersøkelsen at det i dette teamet er flere kollektive strukturer og arbeidsprosesser, samt enkelte individuelle tiltak som er med på å bygge opp om læring og motivasjon. Strukturene og arbeidsprosessene ser ut til å bygge opp om inkludering, åpenhet og læring og fører frem til stor grad av utvikling og autonomi i teamet. Selv om det er stor frihet i hvordan oppgavene løses av teammedlemmene er det faste strukturer som er med på å styre retning av utviklingen av produktet. Det er også lagt inn strukturer for tilbakemeldinger, både på produkt og på hvordan det oppleves å jobbe i teamet. Dette brukes aktivt for både å utvikle team og produkt videre. Ved å få en forståelse av hvordan det jobbes i et slikt team kan det være med på å øke forståelsen av hvordan selskaper kan legge til rette for å skape mer innovative og endringsdyktige team. Dette kan være en nødvendighet i tiden fremover om selskapene i større grad skal evne å konkurrere på det globale markedet uavhengig av et lokalt ressursmessig fortrinn.