UiS Brage: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 19575
-
Effekten av gratis skolemat på ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2024) -
Autisme og skolevegring
(Master thesis, 2024)I min masteroppgave har jeg gjennomført en kvalitativ forskningsstudie som har utforsket lærerens rolle i skole-hjem samarbeid for barn med autisme. Studien har også sett på hvordan dette samarbeidet kan bidra til å forebygge ... -
En aksjonsforskningsstudie av læreres arbeid i et tenkende klasserom.
(Master thesis, 2024)Tenkende klasserom er en form for utforskende matematikkundervisning som gir elevene mulighet til å jobbe med problemløsning, samarbeide, kommunisere og argumentere for sine løsninger. Forskningen hadde som mål å undersøke ... -
EXPLORING THE EXPERIENCES OF SOCIAL WORKERS WORKING WITH THE HOMELESS POPULATION IN NORWAY
(Master thesis, 2024) -
Barnevernsarbeiderens intensjoner knyttet til barns medvirkning
(Master thesis, 2024) -
Ein grunnskulelærar sin lyttepraksis under matematiske samtalar
(Master thesis, 2024)Fleire studiar har peika på lytting som ein understudert dimensjon, og understreka behovet for meir forsking på korleis læraren lyttar til elevane. Dialogbasert undervisning har fått ei sentral rolle i den norske læreplanen, ... -
"Vi vektlegger barnets behov" - en kvalitativ studie av PPT-ansattes samarbeidserfaringer fra overgangen barnehage-skole for barn med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å få mer kunnskap om hvilke muligheter det ligger til å kunne ivareta en trygg og god overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov. Dette finner jeg ut ved å gå utenfor ... -
En matematikklærers handlingsmønster i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2024)I Valbekmo og Bjuland (2023) presiserer viktigheten av læreren som veileder og tilrettelegger i Tenkende Klasserom (Liljedahl, 2021). Denne casestudien følger én lærer gjennom to undervisningstimer på 9. trinn, og ett ... -
“I don’t even know what gender means”: Exploring Norwegian 9th grade EFL learners understanding of Gender Identity
(Master thesis, 2024)This thesis investigates the use of process drama as an innovative pedagogical approach to foster 9th-grade EFL students’ reflections and understandings of gender identity. The study involves a small-scale classroom ... -
Mekanismar som kan forklare mobbeofferet sitt akademiske resultat: Ein hurtigoversikt
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke korleis ulike mekanismar kan vere med på å forklare mobbeoffera sine akademiske prestasjonar i skulen. Dette blir gjort gjennom ein systematisk hurtigoversikt på kvantitativ forsking på ... -
Lærer- og elevhandlinger i matematiske diskusjoner.
(Master thesis, 2024) -
Hvordan presenteres brøk i læreverkene Multi og Matematikk?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse av bøkene Multi og Matematikk, der hovedfokuset har vært å se på hvordan brøkbegrepet presenteres for elever i bøkene fra 1. trinn til 5. trinn. Dette er gjort med bakgrunn av ... -
Co-Exposure of Phenanthrene and the cyp-Inducer 3-Methylchrysene Leads to Altered Biotransformation and Increased Toxicity in Fish Egg and Larvae
(Peer reviewed; Journal article, 2023-07)Polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) have frequently been suspected of governing crude oil toxicity because of similar morphological defects in fish. However, PAH concentrations are often not high enough to explain the ... -
Hvordan opplever barn av foreldre med rusavhengige eller ROP-lidelse hverdagen og hvilken rolle spiller hjelpetiltak inn?
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar føre seg hvordan barn som er pårørende av foreldre med ruslidelser opplever hverdagen. Igjennom litteraturstudie som metode har jeg samlet informasjon fra andre studier om hvordan barn som er ... -
Traumebevisst omsorg i møte med enslige mindreårige innvandreres behov for anerkjennelse.
(Bachelor thesis, 2024) -
Veien mot bedring: En forståelse av recovery-orientert praksis i behandling av ROP-lidelser.
(Bachelor thesis, 2024) -
Ungt utenforskap: Marginalisering blant unge som ikke fullfører videregående opplæring
(Bachelor thesis, 2024)