• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan presenteres brøk i læreverkene Multi og Matematikk?

Øksnevad, Tess Serina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:229891277:22082638.pdf (14.50Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3142180
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1275]
Abstract
Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse av bøkene Multi og Matematikk, der hovedfokuset har vært å se på hvordan brøkbegrepet presenteres for elever i bøkene fra 1. trinn til 5. trinn. Dette er gjort med bakgrunn av fagfornyelsen som kom i 2020, der kunnskapsmålene rundt brøk ble endret. Dermed ble problemstillingen for denne studien:

Hvordan presenteres brøk i læreverkene Multi og Matematikk fra 1.-5.trinn?

For analysen ble rammeverket til Charalambous et al. (2010) brukt, som igjen er delt inn i en horisontal og vertikal analyse. For den vertikale analysen ble også et sekundært rammeverk fra Cady et al. (2015) brukt for koding av funnene i de to læreverkene.

Resultatene fra denne studien viser at læreverket Matematikk presenterer brøk i 3. trinn, mens Multi ikke presenterer brøk for elevene før i 4. trinn. Funnene mine viser at de fleste sidene som omhandler brøk er i bøkene for 5.trinn for begge to læreverk. Videre viser jeg at begge læreverkene starter brøkinnlæringen med å bruke ord for brøk. De bruker ord som halvparten, halv og kvart, koblet opp mot mengde. Noe som kommer tydelig frem i analysen som er utført var at læreverket Multi har langt flere oppgaver koblet opp mot brøk enn det som fremkommer i Matematikk. Et annet aspekt som også kommer tydelig frem i min analyse var at Multi har mange flere oppgaver kodet til å inneholde bilde representasjoner enn Matematikk. En visuell gjennomgang av læreverkene viser at i Multi fremkommer det langt mer bruk av farger og bilder enn i Matematikk, hvor det er en større andel av ren tekst.

Det ble ikke gjennomført en kontekstuell analyse av læreverkene, hvor man ser på hvordan læreverk blir brukt i undervisningen. På samme måte ble det heller ikke sett nærmere på de kognitive kravene til oppgavene som finnes i Multi eller Matematikk. Denne studien har i tillegg bare hatt som formål å se på to læreverk, noe som gir en begrensning på hvilke konklusjoner man kan trekke. Dersom man skal si noe om læreverk generelt i Norge må det gjøres en større og bredere forskning av flere læreverk, slik at det vil være mulig å trekke større og bredere slutninger mellom likheter og ulikheter.
 
 
 
Publisher
UIS

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit