Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjære, Åsmund Lillevik
dc.contributor.authorØksnevad, Tess Serina
dc.date.accessioned2024-07-18T15:51:33Z
dc.date.available2024-07-18T15:51:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229891277:22082638
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142180
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en læreverksanalyse av bøkene Multi og Matematikk, der hovedfokuset har vært å se på hvordan brøkbegrepet presenteres for elever i bøkene fra 1. trinn til 5. trinn. Dette er gjort med bakgrunn av fagfornyelsen som kom i 2020, der kunnskapsmålene rundt brøk ble endret. Dermed ble problemstillingen for denne studien: Hvordan presenteres brøk i læreverkene Multi og Matematikk fra 1.-5.trinn? For analysen ble rammeverket til Charalambous et al. (2010) brukt, som igjen er delt inn i en horisontal og vertikal analyse. For den vertikale analysen ble også et sekundært rammeverk fra Cady et al. (2015) brukt for koding av funnene i de to læreverkene. Resultatene fra denne studien viser at læreverket Matematikk presenterer brøk i 3. trinn, mens Multi ikke presenterer brøk for elevene før i 4. trinn. Funnene mine viser at de fleste sidene som omhandler brøk er i bøkene for 5.trinn for begge to læreverk. Videre viser jeg at begge læreverkene starter brøkinnlæringen med å bruke ord for brøk. De bruker ord som halvparten, halv og kvart, koblet opp mot mengde. Noe som kommer tydelig frem i analysen som er utført var at læreverket Multi har langt flere oppgaver koblet opp mot brøk enn det som fremkommer i Matematikk. Et annet aspekt som også kommer tydelig frem i min analyse var at Multi har mange flere oppgaver kodet til å inneholde bilde representasjoner enn Matematikk. En visuell gjennomgang av læreverkene viser at i Multi fremkommer det langt mer bruk av farger og bilder enn i Matematikk, hvor det er en større andel av ren tekst. Det ble ikke gjennomført en kontekstuell analyse av læreverkene, hvor man ser på hvordan læreverk blir brukt i undervisningen. På samme måte ble det heller ikke sett nærmere på de kognitive kravene til oppgavene som finnes i Multi eller Matematikk. Denne studien har i tillegg bare hatt som formål å se på to læreverk, noe som gir en begrensning på hvilke konklusjoner man kan trekke. Dersom man skal si noe om læreverk generelt i Norge må det gjøres en større og bredere forskning av flere læreverk, slik at det vil være mulig å trekke større og bredere slutninger mellom likheter og ulikheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHvordan presenteres brøk i læreverkene Multi og Matematikk?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel