Blar i UiS Brage på forfatter "Hennig, Åsmund"
-
Den utforskende samtalen i møte med elevprodusert podkast
Horpestad, Ola (Master thesis, 2021) -
«Eg synes det er veldig positivt at me les eit kvarter gjennom skuledagen i eiga bok» - Om stillelesing på sjuande trinn
Stautland, Marthe (Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgåva er å få eit innblikk i kva elevar og lærarar på sjuande trinn tenkjer om stillelesing. For å finne moglege svar på problemstillinga har eg gjennomført ei kvalitativ undersøking, og eg har ... -
Etikk og utforsking i litterære samtaler på mellomtrinnet – om å stille spørsmål til en fortelling om moralske dilemma
Hennig, Åsmund (Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen presenterer analyser av to litterære samtaler av romanen Lydighetsprøven: En tenkt fortelling om et barn (2017) av Bjørn Ingvaldsen. Samtalene blir gjennomført på mellomtrinnet, i små, elevstyrte grupper. Målet ... -
Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
Rambjørg, Dorthe (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, ... -
«I seg selv er makt hverken bra eller dårlig»: En analyse av kritisk literacy i Boken om makt – Hva er det, hvem har det og hvorfor?
Algrøy, Rebecca (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg en kritisk sakprosaanalyse av Boken om makt - Hva er det, hvem har det og hvorfor? (2021). Boken lover å gi unge lesere en høyere forståelse av maktbegrepet, og da spesielt når ... -
Livsmestring og identitetsutvikling i norskfaget: En studie av tv-serien Skam og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisningen
Ehnebom, Anja (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Fra høsten 2020 innføres en ny læreplan i norsk skole, der folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer som skal inn i alle fag. Hensikten med denne studien har vært å få et tydeligere bilde av hvordan ... -
Utforskende dialoger om to ungdomsromaner
Hennig, Åsmund (Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelens formål er å undersøke hvordan elever initierer og utvikler sekvenser av utforskende dialog i elevstyrte litterære samtaler om to ungdomsromaner fra fritidskulturen. Bakgrunn for artikkelen er blant annet et ...