Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006028Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, meninger og opplevelser knyttet til elevers dybdelesing. Studien søker å se nærmere på hva lærere tenker og mener om elevers evne til dybdelesing i vårt digitalt pregede samfunn. Denne studien er basert på tre kvalitative intervjuer med tre lærere som deler sine tanker rundt temaet.
Masteroppgavens teorigrunnlag dannes i hovedsak av Thomas Newkirk sin teori rundt «slow reading», samt Maryanne Wolf sin forskning rundt den lesende hjernen i forhold til det digitale.
Oppgaven tar utgangspunkt i funnene som er blitt til gjennom kvalitative intervju av de tre ulike lærerne. Hensikten med intervjuene var å få et innblikk ulike tendenser i skolen, sett fra et lærerperspektiv. Funnene i oppgaven presenteres ved hjelp av forskningsspørsmålene. Analysen av intervjuene viser at lærerne på mange måter ikke har tilstrekkelig kunnskap om dybdelesing og videre ikke vet helt hvordan man skal benytte seg av dette i skolen. Analysene viste også det foreligger en del frustrasjon og fortvilelse rundt det digitale knyttet til lesing i skolen og at det muligens ikke foreligger gode nok føringer og rutiner vedrørende dette, som dermed er skadelidende for lesingen og ikke minst dybdelesingen i skolen.