Blar i UiS Brage på forfatter "Bjuland, Raymond"
-
Kognitive prosesser til yrkesfagelever på første videregående trinn i arbeidet med matematikkoppgaver
Helliesen, Gunnar Johan (Master thesis, 2020)Masteroppgaven tok utgangspunkt i tidligere forskning gjort på det kognitive læringsperspektivet, affektive sider ved elevens læring og en teoretisk forståelsesramme for matematisk tenkning. I denne studien utførte jeg ... -
Kommunikasjonsmønstre i brøkundervisningen. Et innblikk i en malawisk klasseromsdiskurs
Langåker, Ellinor Bolette (Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ klasseromsstudie. Den har undersøkt brøkundervisning i en malawisk kontekst med fokus på hvordan brøk og brøkregning ble representert og kommunisert i undervisningen. ... -
Learning professional noticing by co-planning mathematics instruction
Fauskanger, Janne; Bjuland, Raymond (Chapter, 2021)At the core of ambitious mathematics teaching involves using knowledge of students’ mathematical thinking when facilitating and leading mathematical discussions. A teacher’s ability to productively use this knowledge depends ... -
Learning to notice learners mathematical thinking while co-enacting instruction
Fauskanger, Janne; Bjuland, Raymond (Chapter, 2021) -
Lesson study in teacher education: Learning from a challenging case
Bjuland, Raymond; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2015)Whereas most studies of lesson study in teacher education seem to report on success stories, this article investigates a negative case. From an implementation of lesson study in Norwegian teacher education, we analyse data ... -
Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler
Bjuland, Raymond; Helgevold, Nina; Munthe, Elaine (Journal article; Peer reviewed, 2015)Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk ... -
Lærerens invitasjon til elevenes deltakelse i den matematiske helklassesamtalen i lys av kontekstbasert dialogisk undervisning på 6. trinn.
Kellerhals, Mischa (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Matematikkundervisning som vektlegger dialogen mellom elevene og læreren er i tråd med nyere forskning også stadig mer fremtredende i skolen. Den nye læreplanen fremhever blant annet kommunikasjon, argumentasjon og resonnering ... -
Lærerhandlinger i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk.
Hebnes, Gina (Master thesis, 2021)I fagfornyelsen legges det stor vekt på det muntlige og matematiske diskusjoner, og det er fokus på at elevene skal få mulighet til utforskning og problemløsning. Dette er også noe som står sentralt i undervisningsmodellen ... -
Lærerspørsmål i et tenkende klasserom
Irons, Dylan (Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at lærerens bruk av spørsmål i undervisningen påvirker elevenes læring ved å fremme nysgjerrighet, refleksjon og tenkning. Det er også tydelig at lærere bruker mye tid på å stille spørsmål i ... -
Lærerspørsmål og elevdeltakelse i matematiske helklassesamtaler.
Ferkingstad, Siri Bauge (Master thesis, 2022)I Kunnskapsløftet 2020 blir det i kompetansemålene for matematikk lagt vekt på at elevene skal forklare, resonnere, diskutere og reflektere i faget. Å lede produktive matematiske samtaler i klasserommet, kan for mange ... -
Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap
Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2014-11)Denne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling ... -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Læringsmuligheter i matematiske lærebøker – før og etter fagfornyelsen.
Anda, Stian (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke om lærebøkene som er gitt ut etter fagfornyelsen gir flere muligheter til læring enn lærebøkene som er skrevet til den reviderte læreplanen i 2013. Dette har jeg gjort gjennom ... -
Muligheter og utfordringer med «utviklende opplæring» i matematikk etter Zankovs modell, med utgangspunkt i Vygotskys syn på tilpasset opplæring.
Risdal, Trine Nevland (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien har det blitt fokusert på lærernes muligheter og utfordringer i matematikkundervisning, ved bruk av «utviklende opplæring» etter Leonid Zankovs modell. Det har blitt brukt videokamera og lydopptaker til ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
Simonsen, Peder Haga (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet har jeg gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Opportunities to learn professional noticing while co-planning, rehearsing, co-enacting and reflecting on mathematics instruction
Fauskanger, Janne; Bjuland, Raymond (Chapter, 2022)The study explores teachers’ opportunities to learn professional noticing while co-planning, rehearsing, co-enacting and reflecting on mathematics instruction in learning cycles of enactment and investigation. Fourteen ... -
Realization of the mathematical signifier 25 × 12
Gautam, Ramesh; Bjuland, Raymond (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper identifies how a mathematical signifier “25 × 12” is realized through the practice of multiple solution strategies when teaching multiplication. This case study is conducted in a fifthgrade classroom where the ... -
Relationship between problem solving and motivation in mathematics: A qualitative study on how problem solving influences pupils' motivation in mathematics.
Thente, Pontus (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)The school’s youth is our future. Therefore, it is important that school encourages the pupils to use their full potential. To do this, teachers need to make their pupils like to be at school, and to see schoolwork as ... -
Tenkende klasserom – bruk av dialog for tilrettelegging av elevers læring under problemløsning på vertikale tavler.
Berge, Line (Master thesis, 2022)Problemløsning i matematikkundervisningen vektlegges i ny læreplan. En måte å arbeide med problemløsning på, er gjennom det som kalles for et tenkende klasserom. Denne masterstudien posisjonerer seg innenfor et slikt ... -
The mediating role of a teacher’s use of semiotic resources in pupils’ early algebraic reasoning
Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2012-09)This paper focuses on the semiotic resources used by an experienced sixth-grade teacher when her pupils are working on a mathematical task involving written text and the two inscriptions of figure and diagram. ...