Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler
Journal article, Peer reviewed
Published version

View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Bjuland, R., Helgevold, N., Munthe, E. (2015) Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler. Acta Didactica Norge, 9(1)Abstract
Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk rammeverk om hva som har betydning for elevers læring (Bransford, Brown, & Cocking, 2000). Dette gir et grunnlag for å identifisere elevsentrerte, kunnskapssentrerte og vurderingssentrerte ytringer. Ytringene blir i tillegg knyttet til tre sentrale aspekter ved planlegging og gjennomføring av en forskningstime i en Lesson Study syklus: studentenes forskningsspørsmål, deres prediksjon av hva som kan forventes av elevene i forhold til dette læringstemaet og hvordan de vil observere elevenes læring. Analysene påpeker interessante forskjeller mellom studentgruppene på tvers av de to fagene. Studentene i mate-matikk valgte å legge opp undervisningen ut ifra lærebokens nivåinndeling av lærestoffet, noe som ser ut til å virke hemmende med tanke på elevobservasjon og prediksjon knyttet til det faglige emnet. Studentene i naturfag var mer opptatt av å formulere gode læringsmål og forskningsspørsmål. Veiledningssamtalene i naturfag hadde også et tydelig fokus på prediksjon samt aktiv elevobservasjon under gjennomføringen av undervisningsøkten. Resultater fra denne studien drøftes i forhold til hvordan lærerutdannere på campus og i praksisskoler bidrar til lærerstudenters muligheter for utvikling av nødvendig kompetanse for å kunne arbeide på forskningsbaserte måter i skolen. Resultatene viser også betydningen av å følge opp implementering av nye tiltak i lærerutdanninger.