Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorHelgevold, Nina
dc.contributor.authorMunthe, Elaine
dc.date.accessioned2017-08-22T13:11:47Z
dc.date.available2017-08-22T13:11:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBjuland, R., Helgevold, N., Munthe, E. (2015) Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler. Acta Didactica Norge, 9(1)nb_NO
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451510
dc.description.abstractSøkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk rammeverk om hva som har betydning for elevers læring (Bransford, Brown, & Cocking, 2000). Dette gir et grunnlag for å identifisere elevsentrerte, kunnskapssentrerte og vurderingssentrerte ytringer. Ytringene blir i tillegg knyttet til tre sentrale aspekter ved planlegging og gjennomføring av en forskningstime i en Lesson Study syklus: studentenes forskningsspørsmål, deres prediksjon av hva som kan forventes av elevene i forhold til dette læringstemaet og hvordan de vil observere elevenes læring. Analysene påpeker interessante forskjeller mellom studentgruppene på tvers av de to fagene. Studentene i mate-matikk valgte å legge opp undervisningen ut ifra lærebokens nivåinndeling av lærestoffet, noe som ser ut til å virke hemmende med tanke på elevobservasjon og prediksjon knyttet til det faglige emnet. Studentene i naturfag var mer opptatt av å formulere gode læringsmål og forskningsspørsmål. Veiledningssamtalene i naturfag hadde også et tydelig fokus på prediksjon samt aktiv elevobservasjon under gjennomføringen av undervisningsøkten. Resultater fra denne studien drøftes i forhold til hvordan lærerutdannere på campus og i praksisskoler bidrar til lærerstudenters muligheter for utvikling av nødvendig kompetanse for å kunne arbeide på forskningsbaserte måter i skolen. Resultatene viser også betydningen av å følge opp implementering av nye tiltak i lærerutdanninger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Oslonb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectlærerutdanningnb_NO
dc.subjectpraksisopplæringnb_NO
dc.subjectgrunnskolelærerstudenternb_NO
dc.subjectLesson Studynb_NO
dc.titleLesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtalernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.source.volume9nb_NO
dc.source.journalActa Didactica Norgenb_NO
dc.source.issue1nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal