dc.contributor.author | Bjuland, Raymond | |
dc.contributor.author | Helgevold, Nina | |
dc.contributor.author | Munthe, Elaine | |
dc.date.accessioned | 2017-08-22T13:11:47Z | |
dc.date.available | 2017-08-22T13:11:47Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Bjuland, R., Helgevold, N., Munthe, E. (2015) Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler. Acta Didactica Norge, 9(1) | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2451510 | |
dc.description.abstract | Søkelyset settes her på norsk grunnskolelærerutdanning og på veilednings-samtaler i praksisopplæring hvor Lesson Study ble innført som arbeidsmetode. Veiledningssamtaler i matematikk og naturfag analyseres ut fra et teoretisk rammeverk om hva som har betydning for elevers læring (Bransford, Brown, & Cocking, 2000). Dette gir et grunnlag for å identifisere elevsentrerte, kunnskapssentrerte og vurderingssentrerte ytringer. Ytringene blir i tillegg knyttet til tre sentrale aspekter ved planlegging og gjennomføring av en forskningstime i en Lesson Study syklus: studentenes forskningsspørsmål, deres prediksjon av hva som kan forventes av elevene i forhold til dette læringstemaet og hvordan de vil observere elevenes læring. Analysene påpeker interessante forskjeller mellom studentgruppene på tvers av de to fagene. Studentene i mate-matikk valgte å legge opp undervisningen ut ifra lærebokens nivåinndeling av lærestoffet, noe som ser ut til å virke hemmende med tanke på elevobservasjon og prediksjon knyttet til det faglige emnet. Studentene i naturfag var mer opptatt av å formulere gode læringsmål og forskningsspørsmål. Veiledningssamtalene i naturfag hadde også et tydelig fokus på prediksjon samt aktiv elevobservasjon under gjennomføringen av undervisningsøkten. Resultater fra denne studien drøftes i forhold til hvordan lærerutdannere på campus og i praksisskoler bidrar til lærerstudenters muligheter for utvikling av nødvendig kompetanse for å kunne arbeide på forskningsbaserte måter i skolen. Resultatene viser også betydningen av å følge opp implementering av nye tiltak i lærerutdanninger. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Oslo | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | lærerutdanning | nb_NO |
dc.subject | praksisopplæring | nb_NO |
dc.subject | grunnskolelærerstudenter | nb_NO |
dc.subject | Lesson Study | nb_NO |
dc.title | Lesson Study og lærerstudenters fokus på elevers læring i veiledningssamtaler | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | nb_NO |
dc.source.volume | 9 | nb_NO |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |