Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/276584Utgivelsesdato
2014-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bjuland, R. og Mosvold, R. (2014) Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap. Uniped, 37(4), pp. 46-57 10.3402/uniped.v37.23242.Sammendrag
Denne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter
en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju
blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling av
læringsfellesskap, og vi belyser noen utfordringer som kan oppstå mellom
studentene som kan hindre utviklingen av læringsfellesskap. Dette blir
diskutert i lys av et teoretisk rammeverk som består av de tre dimensjonene
gruppeidentitet, felles område og felles handlemåter. Artikkelen belyser
hvordan dette teoretiske rammeverket for utvikling av læringsfellesskap kan
hjelpe oss til å forstå utfordringene som kommer fram fra gruppedialogen.
Resultatene indikerer tre momenter som kan lede til slike utfordringer i
utviklingen av læringsfellesskap: studentenes innstilling og engasjement,
kjemien mellom studentene og studentenes kommunikasjon og deltakelse.
Når utfordringer oppstår mellom studenter i ei praksisgruppe, er det viktig
at de kan få hjelp fra faglærere i lærerutdanning og praksislærere til å
utnytte sine komplementære roller slik at læringsfellesskapet kan utvikles
på en positiv måte.
Beskrivelse
Se : http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v37.23242