Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorBjuland, Raymond
dc.date.accessioned2015-02-17T13:44:14Z
dc.date.available2015-02-17T13:44:14Z
dc.date.issued2014-11
dc.identifier.citationBjuland, R. og Mosvold, R. (2014) Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap. Uniped, 37(4), pp. 46-57nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/276584
dc.descriptionSe : http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v37.23242nb_NO
dc.description.abstractDenne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling av læringsfellesskap, og vi belyser noen utfordringer som kan oppstå mellom studentene som kan hindre utviklingen av læringsfellesskap. Dette blir diskutert i lys av et teoretisk rammeverk som består av de tre dimensjonene gruppeidentitet, felles område og felles handlemåter. Artikkelen belyser hvordan dette teoretiske rammeverket for utvikling av læringsfellesskap kan hjelpe oss til å forstå utfordringene som kommer fram fra gruppedialogen. Resultatene indikerer tre momenter som kan lede til slike utfordringer i utviklingen av læringsfellesskap: studentenes innstilling og engasjement, kjemien mellom studentene og studentenes kommunikasjon og deltakelse. Når utfordringer oppstår mellom studenter i ei praksisgruppe, er det viktig at de kan få hjelp fra faglærere i lærerutdanning og praksislærere til å utnytte sine komplementære roller slik at læringsfellesskapet kan utvikles på en positiv måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCo-Action Publishingnb_NO
dc.subjectlærerutdanningnb_NO
dc.subjectpraksisopplæringnb_NO
dc.subjectgruppeintervjunb_NO
dc.subjectgruppeidentitetnb_NO
dc.subjectfelles handlemåternb_NO
dc.titleLærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskapnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber46-57nb_NO
dc.source.volume37nb_NO
dc.source.journalUnipednb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.3402/uniped.v37.23242.


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel