Browsing UiS Brage by Author "Wadel, Carl Cato"
Now showing items 1-12 of 12
-
Barnehagen - en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage
Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar (Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen omhandler barnehagen som lærende organisasjon. Basert på semistrukturerte intervju med styrere i fem barnehager, drøftes styrernes forståelse av en lærende organisasjon, hva slags læring som må finne sted ... -
Hvordan en som leder kan motivere sine medarbeidere
Nyman, Aimée Yvonne; Mathiassen, Anne Elisabeth (Bachelor thesis, 2023)Formålet med oppgaven vår er å se nærmere på hvordan en pedagogisk leder i en barnehage kan bidra til å motivere sine medarbeidere på avdelingen. Bakgrunn for valg av problemstilling er vår interesse for temaet ledelse. ... -
«I år har vi ikke gått på skolen, vi har jobba!» Når klasserommet flyttes ut i praksis - en studie av elevers erfaringer fra barnehagepraksis i videregående opplæring
Log, Rita (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Master thesis, 2020-08-28)Sammendrag Temaet for denne studien er å undersøke hvordan elever erfarer læring når er deltagende i et praksisprosjekt sammen med lærer og medelever. Skolen jeg har valgt å forske på, har flyttet undervisningen ut i ... -
Inkluderende praksis i barnehagen Fellesskap for alle: Hvordan barnehager fremmer inkluderende praksis
Gottschalksen, Sunniva; Dalva, Lillian Sund (Bachelor thesis, 2025) -
Inkludering av barn med et annet morsmål enn norsk i barnegruppen
Larssen, Benedicte (Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere arbeider med å inkludere barn som har et annet morsmål enn norsk i barnegruppen. Jeg har anvendt kvalitativt forskningsintervju som metode for å svare på ... -
Kvalitet i barnehagen for de minste barna – en litteraturstudie.
Smith, Hanne Auglend (Bachelor thesis, 2023)Regjerningen har gått fra å arbeide med at alle barn skal få plass i barnehagen til å fokusere på å øke kvaliteten på barnehagetilbudet. Det blir stadig flere av de yngste barna i barnehagen. Målet med denne bacheloroppgaven ... -
Ny barnehageorganiserings betydning for pedagogiske lederes rolle og arbeid
Erfjord, Borghild; Kulleseid, Rebecka S. (Master thesis, 2024)Barnehager har gjennomgått omfattende endringer de siste tiårene når det kommer til organisering og styring, og omorganiseringer av mindre barnehager til større virksomheter fremstår som en økende trend i barnehagesektoren. ... -
Pedagogisk leders arbeid for å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til medarbeidere
Knutsen, Solveig; Vistnes, Ueland, Malin (Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven ønsket vi å utforske vår problemstilling: «Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til sine medarbeidere?» Gjennom denne problemstillingen, sammen med to ... -
Risikofaktorer knyttet til krenkelser i barnehagen
Hinz, Daria (Bachelor thesis, 2024)Oppgavens mål er å undersøke hvilke faktorer som kan øke risikoen for at ansatte krenker barn i barnehagen. Det empiriske datamaterialet har blitt samlet inn gjennom tre kvalitative intervjuer med pedagogiske ledere og ... -
Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere
Wadel, Carl Cato (Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen ser på erfaringer med delt lederskap i form av et samlederskap mellom pedagogiske ledere i barnehagen. Dette temaet har fått økt aktualitet i Norge med den nye pedagognormen som ble innført i 2018. Artikkelen ... -
Støy i barnehagen
Høie, Ida (Bachelor thesis, 2025)Målinger viser et støynivå hos barnehager som overskrider Arbeidstilsynets grenseverdier, og som kan være skadelig for ansatte. Jeg ønsket å finne ut av hvordan dette høye støynivået påvirker barnehageansatte, og om det ... -
Untapped Potential for Professional Learning and Development: Kindergarten as a Learning Organization
Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar (Peer reviewed; Journal article, 2021)The importance of professional learning and development for quality in kindergartens has been established in international research. The fact that the kindergarten is a learning organization can be crucial in achieving ...