Kvalitet i barnehagen for de minste barna – en litteraturstudie.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051669Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Sammendrag
Regjerningen har gått fra å arbeide med at alle barn skal få plass i barnehagen til å fokusere på å øke kvaliteten på barnehagetilbudet. Det blir stadig flere av de yngste barna i barnehagen. Målet med denne bacheloroppgaven er å besvare problemstillingen: Hva er en kvalitativ god barnehage for ettåringer. Bacheloroppgaven er en litteraturstudie. Jeg har søkt etter forskningsartikler som vil hjelpe meg å svare på problemstillingen og oppgavens to forskningsspørsmål som er: Hvilke kvaliteter må være til stede for at barnehagen skal være ett godt sted for ettåringer? Hvordan er kvaliteten for de minste barna i norske barnehager? Det var fire forskningsartikler som passet mine søke kriterier, som blir presentert i oppgavens hoveddel. Litteraturen i oppgavens teoridel handler om de minste barnas utvikling og behov. Det kommer frem at de minste barna har behov for trygge og pålitelige relasjoner og ett personal som er nærværende og responderer på barnas signaler. Funnene i forskningsartiklene viser til ulike faktorer som må være til stede i barnehagen for at de minste barnas behov skal møtes. Disse faktorene inkluderer: små barnegrupper, få avdelinger, høy kompetanse i personalet, minst en voksen per tre barn og kontaktperson ordning. Forskningsartiklene viser at det er varierende grad av kvalitet i norske barnehager, og at det er behov for forbedringer når det kommer til kvaliteten for de minste barna i barnehagen. Gjennom arbeidet med oppgaven har jeg sett at det er behov for mer forskning på kvalitet for ettåringene i barnehagen.