Blar i UiS Brage på forfatter "Bruin, Marieke"
-
Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø
Nybøe, Øystein (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer ... -
Barnets beste? Foreldre med flyktning-bakgrunn og samarbeid med barnehagen: En analyse av foreldres erfaringer
Mortensen, Carina Edland (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien har vært å bidra til kunnskap om utvikling av samarbeid mellom barnehagen og hjemmet preget av gjensidig forståelse og medvirkning. Forskning på feltet viser at selv om samarbeidet er viktig for ... -
«Det er mange som har behov for andre måter å løse ting på» - Å gi rom for elevers deltakelse i vurderingspraksis på ungdomstrinnet. En analyse av læreres fortellinger
Leknes, Torgeir Tonstad (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hva lærere forteller om sine erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet, og hvordan disse erfaringene kan forstås. Studiens formål har vært å utvikle kunnskap om hvordan lærernes stemmer ... -
"Det hjelper å ha noen i ryggen" Høyt, ufrivillig fravær i skolen: en kvalitativ undersøkelse av elevers, foreldres og lærernes opplevelser med ivaretakelse av elevens faglige og sosiale deltakelse.
Lomeland, Brit Elin (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan elever med høyt, ufrivillig fravær og deres foreldre, samt lærerne opplever ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse i skolen. Høyt, ufrivillig ... -
En skole for alle? En analyse av lærernes forståelse av inkluderingsbegrepet i skolen.
Rustemi, Dritan (Master thesis, 2021)Begrepet inkludering er et overordnet begrep i den norske skolen og spiller en viktig rolle i utdanningspolitikken internasjonalt også. Til tross for det, er det ingen enighet om begrepets definisjon og begrepet forstås ... -
"En skole for noen og en skole for de fleste?"-En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette.
Friestad, Joan-Pau (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-05)Formålet med studien «En skole for noen og en skole for de fleste? – En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette», er å utforske hvilke faktorer som påvirker foreldre ... -
Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.
Martinsen, Finn (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12)Denne litteraturstudien har utforsket forståelsen av deltakelse som begrep tilknyttet inkluderende pedagogikk, og den har sett nærmere på hvordan begrepet kan gi retning til utvikling av inkluderende praksis i det felles ... -
Parents’ Experiences on Follow-up of Children’s Language Learning after Cochlear Implantation
Bruin, Marieke (PhD thesis UiS;351, Doctoral thesis, 2017-09-14)This study explores parents’ experiences on follow-up of children’s language learning after cochlear implantation (CI). A cochlear implant is a surgically implanted hearing device that provides access to sound for a person ... -
Samarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheter
Lykke, Anette (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-10)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk ... -
Utvikling av inkluderende læringsmiljø En analyse av elevenes forståelse av skolens visjon Engelsk tittel: Developing an inclusive learning environment. An analysis of students’ understanding of their school’s visionary motto
Gundersen, Bente (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Tematikken er utvikling av inkluderende læringsmiljø og målet med studien er å bidra til mer kunnskap om utvikling av inkluderende læringsmiljø ved å ta elevens perspektiv. Norske styringsdokumenter fremhever at alle ... -
Veien videre : Cued speech og cochleaimplantat : et lovende partnerskap? : en studie av Cued Speech som mulig verktøy i opplæringen av barn med cochleaimplantat i Norge
Bruin, Marieke (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Å utvikle inkluderende læringsmiljø - lærernes forståelser og erfaringer i en skole for alle
Tekse, Amalie Sægrov (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne studien undersøker lærernes forståelser av og erfaringer med utvikling av et inkluderende læringsmiljø i en skolehverdag preget av mangfold. Den ser også på hvordan lærernes fortellinger kan forstås. Formålet med ...