"En skole for noen og en skole for de fleste?"-En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette.
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2508075Utgivelsesdato
2018-06-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med studien «En skole for noen og en skole for de fleste? – En kvalitativ fortolkende studie av foreldres valg av skoletilbud for barnet og erfaringer med dette», er å utforske hvilke faktorer som påvirker foreldre til barn med funksjonsnedsettelse ved valg av skoletilbud, erfaringene med det valgte skoletilbudet, samt å undersøke hvorvidt disse erfaringene samsvarer med disse faktorene.
Forskningsspørsmålene for denne studien er: «Hva vektlegger foreldre ved valg av skoletilbud for sine barn med funksjonsnedsettelse? Og Hva forteller foreldrene om erfaringene de har med det valgte skoletilbudet?» Studien er en kvalitativ, eksplorerende studie basert på en induktiv tilnærming, hvor semistrukturert intervju har vært den valgte datainnsamlingsmetoden.
Resultatene fra undersøkelsen viser at foreldre som velger bort den ordinære skolen til fordel til alternative skoletilbud, gjør det av frykt for at barna ikke skal få et opplæringstilbud som gir dem mulighet til læring og utvikling ut fra barnas forutsetninger og behov. Faktorene som spiller inn når det gjelder å velge bort den ordinære skolen, er frykt for manglende kompetanse, få ressurser, skolens holdninger til mangfold, og bekymring for at barna skal bli ensomme og isolerte. Disse faktorene kan sees i sammenheng med foreldrenes tidligere erfaringer fra barnehage og skole. Studien viser at foreldre har en større tiltro til at det alternative skoletilbud skulle kunne ivareta deres barn på en mer adekvat måte. Faktorene som skaper bekymring for å sende barna til den ordinære skolen, er forventingene til det alternativet opplæringstilbudet. Resultatene viser videre manglende samsvar mellom forventninger og erfaringene med det valgte skoletilbudet. Noen foreldre opplever den alternative skolen som en adekvat opplæringsarena for barna, mens andre opplever at det alternativet skoletilbudet kan være en vond plass for deres barn å være på.
På bakgrunn av resultatene kan de konkluderes at foreldre i denne studien har et annerledes syn om hvilken kunnskap som er viktig for sine barn å få opplæring i. De mener at den ordinære skolens kunnskapssyn er for ensidig med tanke på sine barns forutsetninger og behov, der læreplanens måloppnåelse i fag står sentralt. Disse foreldre opplever ikke at den ordinære skolen tilbyr like betingelser for læring og utvikling som de fleste andre barn uten noen form for funksjonsnedsettelser får. Dermed kan man forvente at noen av foreldre til barn med særlige behov vil benytte seg av alternative skoletilbud for sine barn.
Beskrivelse
Master's thesis in Education