Å utvikle inkluderende læringsmiljø - lærernes forståelser og erfaringer i en skole for alle
Master thesis
View/ Open
Date
2018-06-11Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Denne studien undersøker lærernes forståelser av og erfaringer med utvikling av et inkluderende læringsmiljø i en skolehverdag preget av mangfold. Den ser også på hvordan lærernes fortellinger kan forstås. Formålet med studien er å bidra til kunnskap om hvordan læreres forståelser av inkludering kan skape innsikt i vilkår for deltakelse i en skole for alle.
Studien viser til tidligere forskning på området, og ser på ulike definisjoner av inkluderingsbegrepet i historisk og dagsaktuell sammenheng. Studiens teoretiske ”bakteppe” er det sosiokulturelle perspektivet på læring og teori om deltakelse.
For å besvare problemstillingen er det utført en kvalitativ studie, hvor fokusgruppeintervju brukes for å konstruere data. Gjennom to semi-strukturerte intervju med tre lærere fra grunnskolen i hver gruppe blir studiens empiri skapt. Datamaterialet analyseres gjennom innholdsanalyse.
I drøftingen undersøkes hvilke betingelser som kreves for å skape innsikt i vilkår for deltakelse for alle. Dette blir drøftet med utgangspunkt i funn og tematikker fra analysen, hvor lærernes forståelser av og erfaringer med utviklingen av inkluderende læringsmiljø blir trukket frem. Studien kommer frem til at felles forståelse, trygge relasjoner og produktive praksisfellesskap er viktige prosesser i en lærende skole, og her har skolens ledelse stor betydning. Skolen som lærende organisasjon konkluderes som en betingelse for å skape vilkår for deltakelse for alle.
Description
Master's thesis in Special education