Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorTekse, Amalie Sægrov
dc.date.accessioned2018-08-24T07:46:36Z
dc.date.available2018-08-24T07:46:36Z
dc.date.issued2018-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559167
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien undersøker lærernes forståelser av og erfaringer med utvikling av et inkluderende læringsmiljø i en skolehverdag preget av mangfold. Den ser også på hvordan lærernes fortellinger kan forstås. Formålet med studien er å bidra til kunnskap om hvordan læreres forståelser av inkludering kan skape innsikt i vilkår for deltakelse i en skole for alle. Studien viser til tidligere forskning på området, og ser på ulike definisjoner av inkluderingsbegrepet i historisk og dagsaktuell sammenheng. Studiens teoretiske ”bakteppe” er det sosiokulturelle perspektivet på læring og teori om deltakelse. For å besvare problemstillingen er det utført en kvalitativ studie, hvor fokusgruppeintervju brukes for å konstruere data. Gjennom to semi-strukturerte intervju med tre lærere fra grunnskolen i hver gruppe blir studiens empiri skapt. Datamaterialet analyseres gjennom innholdsanalyse. I drøftingen undersøkes hvilke betingelser som kreves for å skape innsikt i vilkår for deltakelse for alle. Dette blir drøftet med utgangspunkt i funn og tematikker fra analysen, hvor lærernes forståelser av og erfaringer med utviklingen av inkluderende læringsmiljø blir trukket frem. Studien kommer frem til at felles forståelse, trygge relasjoner og produktive praksisfellesskap er viktige prosesser i en lærende skole, og her har skolens ledelse stor betydning. Skolen som lærende organisasjon konkluderes som en betingelse for å skape vilkår for deltakelse for alle.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.subjectinkluderende læringsmiljønb_NO
dc.subjectorganisasjonsutviklingnb_NO
dc.titleÅ utvikle inkluderende læringsmiljø - lærernes forståelser og erfaringer i en skole for allenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber111nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal