Blar i UiS Brage på forfatter "Fandrem, Hildegunn"
-
Bullying by Teachers Towards Students—a Scoping Review
Gusfre, Kari Stamland; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2022)Bullying between peers is a well-known fact and during the last 20 years there has been considerable research on this topic. A topic that has received much less attention is bullying by teachers towards students. This ... -
Does “Out” Get You “In”? Education Outside the Classroom as a Means of Inclusion for Students with Immigrant Backgrounds
Lauterbach, Gabriele; Fandrem, Hildegunn; Dettweiler, Ulrich (Peer reviewed; Journal article, 2023-08)This study investigates how Education Outside the Classroom (EOtC) was used to foster the inclusion of students with immigrant backgrounds into the class. An ethnographic mixed-methods design was used, and two exemplary ... -
Education Outside the Classroom : Pedagogical Practices, Prevalence, and Potential
Lauterbach, Gabriele (PhD Theses;766, Doctoral thesis, 2024)This article-based thesis comprises two sub-studies in the field of Education Outside the Classroom (EOtC) and investigates this teaching approach from different angles, using various methodologies and underlying theories ... -
Erfaringer fra «De utfordrende barna»
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine (Journal article; Peer reviewed, 2007)Prosjektet «De utfordrende barna» er initiert av Fylkesmannen i Rogaland og har fokus på å utvikle handlingskompetanse til å avdekke, avhjelpe og forebygge psykososiale vansker hos barn i alderen 4 til 8 år. Her ... -
Feasibility and Early Outcomes of a Parent Training Intervention to Engage Parents in Children’s Media Education
Cavalini, Clara; Caravita, Simona Carla Silvia; Fandrem, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)The importance of parents in mediating adolescents’ Internet use is documented by many studies in the literature. Very few, however, regard interventions to support parents in this role. We wanted to assess the feasibility ... -
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn (Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ... -
Immigrant and Non‑immigrant Parents’ Involvement in Bullying Cases
Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2021-09)This study aims at investigating parental involvement in bullying cases. Immigrant and non-immigrant parents are compared regarding their experience and understanding of causes of the bullying behaviour that their child ... -
Inclusion of immigrant pupils in school: The role of introductory classes and other segregated efforts
Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik; Tveitereid, Kirsti (Peer reviewed; Journal article, 2021)The aim of this paper was to investigate structural aspects of inclusion of immigrant students in Norwegian multicultural schools and, more specifically, their experiences of introductory classes and other segregated ... -
Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser?
Fandrem, Hildegunn; Skeie, Geir (Chapter, 2022)Dette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spenninger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i skolen. ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
Tveitnes, Marianne Sandvik (Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Intentions to quit upper secondary education among first generation immigrants and native Norwegians: the role of loneliness and peer victimization
Fandrem, Hildegunn; Tvedt, Maren Stabel; Virtanen, Tuomo Erkki; Bru, Lars Edvin (Peer reviewed; Journal article, 2021)Dropout from upper secondary education is a persistent educational problem, particularly among first-generation immigrant youth. This study examined factors associated with intentions to dropout to gain further insight ... -
Læreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole
Hancock, Charlotte H. H.; Midthassel, Unni Vere; Fandrem, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2021-11)Formålet med studien var å undersøke hvilke erfaringer lærere hadde med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Lærerne som deltok i denne studien, var fra to videregående skoler ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Samarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen
Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne (Chapter, 2022)Denne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet ... -
Teacher authority in long-lasting cases of bullying: A Qualitative study from Norway and Ireland
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; O'Higgins Norman, James; Roland, Erling Georg (Peer reviewed; Journal article, 2019)A growing body of research shows a correlation between an authoritative school climate and lower levels of bullying. One objective of this study is to conceptualize authoritative intervention in bullying cases. A second ... -
Traditional and cyber victimization: Emotional problems and perceived teacher support
Sjursø, Ida Risanger (PhD thesis UiS;566, Doctoral thesis, 2021-01)Background: The lives of children in school is rapidly changing and their off-line and on-line lives are becoming more and more interwoven, this is also making the field of bullying more complex. Although bullying is a ... -
Two Dimensions of Moral Cognition as Correlates of Different Forms of Participation in Bullying
Caravita, Simona Carla Silvia; Finne, Johannes Nilsson; Fandrem, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2022-02)The present study investigated the extent to which moral disengagement and the tendency to consider moral rules as socio-conventional rules are distinct dimensions of morality, and their association with three different ... -
Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
Bruin, Marieke Gerdien (Chapter, 2022)Kapitlet skrives inn i rammen av en norsk utdanningspolitikk som er opptatt av både skole-hjem-samarbeid og foreldres rolle i barns opplæring. Teksten fremhever betydningen av foreldres involvering i barns skolegang, noe ...