Browsing UiS Brage by Author "Mangen, Anne"
Now showing items 1-20 of 29
-
Akademisk lesing i ei digital tid
Støyva, Marte Pupe (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Denne avhandlinga, som har fått tittelen Akademisk lesing i ei digital tid, er ei undersøking av universitetsstudentar si akademiske lesing i praksis. Målet med avhandlinga er å bidra med ny kunnskap om kva konsekvensar ... -
Assessing children's reading comprehension on paper and screen: A mode-effect study
Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Schwippert, Knut (Peer reviewed; Journal article, 2020-02)Recent meta-analyses (Delgado et al., 2018; Kong et al., 2018; Clinton, 2019) show that reading comprehension on paper is better than on screen among (young) adults. Children's screen reading comprehension, however, is ... -
Bildebok eller bildebok-app? En kvalitativ studie om samtalebasert lesing og språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen.
Nilsen, Marita Vassøy (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å få økt kunnskap om flerspråklige barns språkstimulering i samtalebasert lesing ved bruk av mediene bildebok og bildebok-app. Jeg valgte å rette oppmerksomheten mot ulike faktorer som ... -
Brems eller gasspedal? En undersøkelse av multimodal langlesing på NRK.no
Evensen, Mari Rollag (Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg hvordan langlesing på nett blir lest. For å se nærmere på det, er det gjort en undersøkelse av hvordan lesere legger merke til modaliteter av ulik utforming, hvordan de opplever dem, om modalitetene ... -
The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp
Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sæbø, Johanne Ur; Sønneland, Margrethe; Billington, Mary Genevieve (Peer reviewed; Journal article, 2024-10)Instructional planning is acknowledged as an important factor influencing the quality of classroom teaching. DigUp is a Research and Innovation in the Public Sector project which has received funding from the Research ... -
Comparing comprehension of a long text read in print book and on Kindle: Where in the text and when in the story?
Mangen, Anne; Olivier, Gerard; Velay, Jean-Luc (Peer reviewed; Journal article, 2019-02)Digital reading devices such as Kindle differ from paper books with respect to the kinesthetic and tactile feedback provided to the reader, but the role of these features in reading is rarely studied empirically. This ... -
Digitizing literacy: reflections on the haptics of writing
Mangen, Anne; Velay, Jean Luc (Advances in haptics;, Chapter, 2010) -
Eye movements and mental imagery during reading of literary texts in different narrative styles
Magyari, Lilla; Mangen, Anne; Kuzmicova, Anezka; Jacobs, Arthur M.; Lüdtke, Jana (Peer reviewed; Journal article, 2020)Based on Kuzmičová’s [1] phenomenological typology of narrative styles, we studied the specific contributions of mental imagery to literary reading experience and to reading behavior by combining questionnaires with ... -
Human Pacemakers and Experiential Reading
Trasmundi, Sarah Bro; Toro, Juan; Mangen, Anne (Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper applies an embodied perspective to the study of reading and has a two-fold aim: (i) to discuss how reading is best understood in terms of cultural-cognitive performance that involves living bodies who actively ... -
Hypertext fiction reading: haptics and immersion
Mangen, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2008)Reading is a multi-sensory activity, entailing perceptual, cognitive and motor interactions with whatever is being read. With digital technology, reading manifests itself as being extensively multi-sensory – both in more ... -
“It gives my life an extra quality during this time of illness”: Three Case Studies Investigating Shared Reading as Psychosocial Support for People Living with Cancer
Andersen, Tine Riis (PhD thesis UiS;816, Doctoral thesis, 2024)This thesis investigates, in three case studies, the reading group practice called Shared Reading (SR) as a psychosocial support for cancer patients. It focuses on how cancer patients experience SR, and the various benefits ... -
«Kan jeg få trykke?» Samspillet mellom medieaffordanser, barnegruppe og barnehagelærer i samtalebasert lesing – en case-studie av Hvordan gikk det? lest som bildebok og app.
Dagestad, Karoline (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)Hensikten med denne case-studien har vært å finne ut hvordan medieaffordanser kan ha innvirkning på lesesituasjonen i samtalebasert lesing ved lesing av bildebok og bildebok-app. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan ... -
Koherens og sjanger på skjerm
Mangen, Anne (Journal article, 2008)Lesing er en aktivitet – og en kultur – i endring. Mens den trykte teksten i lang tid har vært nærmest enerådende som lesemedium, leser nå de fleste av oss i løpet av en dag minst like mye, og ofte mer, på skjerm enn på ... -
Leseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i lesebok
Sandvold, Gro (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut ... -
Lesing - på skjerm eller papir; er det så nøye, da?
Mangen, Anne (Journal article, 2010)I dag er leseferdigheter trolig viktigere enn noensinne. Vi lever i et komplekst samfunn med høy informasjonstetthet. Dette stiller store krav til vår evne til å orientere oss i et enormt tekstilfang, og å tilegne oss stoff ... -
Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: En studie av medienes betydning for elevers navigering og leseforståelse.
Haugen, Bitte Elisabeth (Master thesis, 2022)Sammendrag Masteroppgaven retter fokus mot elevers bruk av lesemediene papir og skjerm i leseopplæringen. Den overordnede problemstillingen er: Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: Hvordan virker mediene inn ... -
Literair lezen in het digitale tijdperk
Hakemulder, Frank; Mangen, Anne (Chapter, 2021)Ondanks de mooie voordelen van het digitale tijdperk gaat ook weleens iets waardevols verloren. Deep reading wordt bedreigd door het oppervlakkig lezen vanaf de schermpjes die ons overal en altijd vergezellen (Wolf, 2018). ... -
Literary Reading on Paper and Screens: Associations Between Reading Habits and Preferences and Experiencing Meaningfulness
Hakemulder, Frank; Mangen, Anne (Peer reviewed; Journal article, 2024-01)The increasing use of digital technologies has implications for reading. Online and on-screen reading often consist of engaging with multiple, short, multimedia snippets of information, whereas longform reading is in ... -
«Når vi leser på skolen, så må vi jo følge med. Det kan jo være vi får oppgaver etterpå.» En empirisk studie av ungdomsskoleelevers innlevelse i fiksjonen Skammarens dotter
Jenssen, Rikke Torsøy (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers innlevelse i fiksjonsteksten Skammarens dotter (2003). Elevene har i tillegg til å lese boka, lyttet til lydbok og sett filmatiseringen Skammerens datter (2015). Dette ... -
Point and click : theoretical and phenomenological reflections on the digitization of early childhood education
Mangen, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2010)This article presents some theoretical-methodological reflections on the current state of the art of research on information and communication technology (ICT) in early childhood education. The implementation of ICT in ...