• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • The reading centre
  • Studentoppgaver (Lesesenteret)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • The reading centre
  • Studentoppgaver (Lesesenteret)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: En studie av medienes betydning for elevers navigering og leseforståelse.

Haugen, Bitte Elisabeth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:111825249:60760462.pdf (2.230Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3019284
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (Lesesenteret) [79]
Abstract
Sammendrag

Masteroppgaven retter fokus mot elevers bruk av lesemediene papir og skjerm i leseopplæringen. Den overordnede problemstillingen er: Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: Hvordan virker mediene inn på elevenes navigasjon og deres opplevelse av egen leseforståelse?

Hensikten med denne studien var å få mer kunnskap om elevers lesing på papir og skjerm, ved å undersøke fenomenet både fra et elev- og forskningsperspektiv. Målet var å undersøke hvordan elever i femteklasse bruker lesemedienes affordanser når de leser trykte tekster i PDF-format på papir og skjerm, og hvordan navigasjonen virker inn på deres leseforståelse. Studien har en kvalitativ tilnærming og datamaterialet består av 42 svar fra en spørreundersøkelse, observasjon av fire elevers interaksjon med lesemediet og fire elevintervjuer. Fire elever leste to korte tekster, en på papir og en på skjerm og besvarte en leseforståelsestest. De svarte på intervjuspørsmål om egen leseprosess før, under og etter lesingen. Resultatene viser at elevene i studien brukte strategien nærlesing, ved å følge teksten linje for linje, både ved lesing på papir og skjerm. Funnet står i en motsetning til forskningsfeltets hypotese om at barn leser fragmentert og unøyaktig, spesielt på skjerm. Papirets håndgripelighet synes å støtte elevene i å forstå, ved å bidra til overvåking og kontroll av egen leseprosess. Zoomfunksjonen synes å kunne ha negativ innvirkning på leseprosessen, når den ble brukt for å gå tilbake i tekst for å oppklare leseforståelse. Elevene opplever at de forstår best på papir og de foretrekker å lese på papir fremfor skjerm, uavhengig av teksttype.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit