Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: En studie av medienes betydning for elevers navigering og leseforståelse.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019284Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Masteroppgaven retter fokus mot elevers bruk av lesemediene papir og skjerm i leseopplæringen. Den overordnede problemstillingen er: Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: Hvordan virker mediene inn på elevenes navigasjon og deres opplevelse av egen leseforståelse?Hensikten med denne studien var å få mer kunnskap om elevers lesing på papir og skjerm, ved å undersøke fenomenet både fra et elev- og forskningsperspektiv. Målet var å undersøke hvordan elever i femteklasse bruker lesemedienes affordanser når de leser trykte tekster i PDF-format på papir og skjerm, og hvordan navigasjonen virker inn på deres leseforståelse. Studien har en kvalitativ tilnærming og datamaterialet består av 42 svar fra en spørreundersøkelse, observasjon av fire elevers interaksjon med lesemediet og fire elevintervjuer. Fire elever leste to korte tekster, en på papir og en på skjerm og besvarte en leseforståelsestest. De svarte på intervjuspørsmål om egen leseprosess før, under og etter lesingen. Resultatene viser at elevene i studien brukte strategien nærlesing, ved å følge teksten linje for linje, både ved lesing på papir og skjerm. Funnet står i en motsetning til forskningsfeltets hypotese om at barn leser fragmentert og unøyaktig, spesielt på skjerm. Papirets håndgripelighet synes å støtte elevene i å forstå, ved å bidra til overvåking og kontroll av egen leseprosess. Zoomfunksjonen synes å kunne ha negativ innvirkning på leseprosessen, når den ble brukt for å gå tilbake i tekst for å oppklare leseforståelse. Elevene opplever at de forstår best på papir og de foretrekker å lese på papir fremfor skjerm, uavhengig av teksttype.