Blar i Studentoppgaver (Lesesenteret) på tittel
Viser treff 1-20 av 79
-
"Åh, jeg bare elsker dekonstruksjon!" - en studie av elever og læreres opplevelser av underveisvurdering i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever og lærere opplever underveisvurdering i arbeidet med en rik oppgave i norskfaget på ungdomstrinnet. Jeg har ønsket å finne ut om arbeidet med en rik oppgave ... -
«Bra strukturerte avsnitt med temasetninger og støttende eksempler» - en kvalitativ studie av hvilket metaspråk tre elever på 10. trinn bruker i egenvurderinger av tekster skrevet på nynorsk som sidemål
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative studien har vært å undersøke hvordan formativ vurdering og kontekstuell grammatikkundervisning kunne bidra til å utvikle metaspråket til tre elever på tiende trinn i egenvurderinger av tekster ... -
"Det er ikke sikkert det er sant, fordi de ikke vet, men tror". En studie om hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere.
(Master thesis, 2021)I ny læreplan er det forventet av lærere at de støtter elever i å utvikle kritisk tenkning. Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere, ... -
"Det står ikke i teksten". En kvalitativ flercasestudie av hvordan lærerens bruk av spørsmål kan tilrettelegge for elevstemmene og stimulere til dialog i litterære samtaler i barneskolen.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å bidra med kunnskap om hvordan lærere på barnetrinnet kan tilrettelegge for mer dialog og refleksjon i klasserommet. Bakgrunnen for studien kom som en følge av en litterær samtale ... -
"Dette er bare den besteste, kuleste, skumleste dag på skolen!" To casestudier av to læreres veiledning av begynnerskrivere i individuell tekstskaping.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å få et innblikk i hva som skjer i veiledningssituasjonene med begynnerskriverne og dernest utvikle kunnskaper om hvordan vi best mulig kan støtte elevene i skrivearbeidet. ... -
Dialog og utforsking. Litterære samtalar på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgåva var å undersøkje korleis ein kan legge til rette for utforsking av ein tekst i norskfaget i ei klasse, og korleis ein slik klassesamtale utfalda seg. Studien kvilte på eit premiss om at elevane ... -
Dialogbasert tekstrespons på steg 9
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg forska på korleis elevar i ungdomsskulen oppfattar, opplever og nyttiggjer seg tilbakemeldingar når elevane vert invitert inn i ein dialog under prosess-skriving. Denne avhandlinga har difor ... -
Dialogiske rom i skolehverdagen. Fire læreres perspektiv på muntlige ferdigheter på 2. - 4. trinn.
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for denne masterstudien var en undring rundt hvorfor vi i norsk skole har hatt en tradisjon for at elevene får lite taletid, når både styringsdokumenter og forskning viser at muntlige ferdigheter er sentralt ... -
«Du kan ikke sette karakter på leseglede.» – Utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget. Forskningsspørsmålene som lå til grunn for å kunne besvare problemstillingen var: "Hva vektlegger utvalgte ... -
«Du tenker ikke at det foregår to parallelle ting, at du også driver en språklæring». -fire lærere på barnetrinnet prøver ut en læringsressurs om språk
(Master thesis, 2023)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elevene skal utvikle gjennom hele skoleløpet fra 1.-10. klasse. Av ulike årsaker er det ukjent for mange lærere at språklæring bør inngå som en del av undervisningen i den ... -
"Eg gledar meg sånn til denne dagen" - Ein kvalitativ studie om korleis leik kan engasjera elevane i 1. klasse til skriving.
(Master thesis, 2021)Samandrag Leik har ein eigenverdi for barn og den kan nyttast som metode i den systematiske opplæringa. Likevel viser det seg at den leikande læringa vert nytta lite for å gjera overgangen mellom barnehage og skule så ... -
Elevenes opplevelse av tekstrespons i norsk på 8. Trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om hvordan elever på 8. trinn vurderer og forstår skriftlige tilbakemeldinger på tekster i norskfaget. På bakgrunn av tidligere forskning, som viser at det finnes ... -
En studie av syvendeklassingers lesing av fagtekster i norsk på iPad og i trykt lærebok.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot hvordan elever på 7. trinn leser fagtekster i norsk på iPad og i trykt lærebok. Elevene har blitt filmet mens de leste, og dette har vært utgangspunktet for en diskusjon om ... -
Estetiske arbeidsformer i undervisningen
(Master thesis, 2024) -
"Et bilde sier mer enn tusen ord?" En visuell analyse av illustrasjoner av familier og kjærestepar i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker vi å belyse hvordan illustrasjoner i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet representerer mangfold når det kommer til familier og kjærestepar. Ungdom kommer fra forskjellige typer familier, og ... -
«Et bilde sier mer enn tusen ord?» En visuell analyse av illustrasjoner av familier og kjærestepar i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker vi å belyse hvordan illustrasjoner i et utvalg lærebøker på ungdomstrinnet representerer mangfold når det kommer til familier og kjærestepar. Ungdom kommer fra forskjellige typer familier, og ... -
Evaluering og utvikling av håndskriftferdigheter på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Enkelte elever som kommer opp på ungdomstrinnet, opplever å ikke ha tilstrekkelige håndskriftferdigheter til de skrivesituasjonene som de møter der. Denne masteroppgaven undersøker hvilken endring i håndskriftferdigheter ... -
Fem fyrsteklassingar sine retrospektive refleksjonar kring overgangen frå barnehage til skule
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har som føremål å få fram barn sine perspektiv på overgangen mellom barnehage og skule. Forskingsspørsmåla fokuserer på kva barna uttrykker som viktig kring tida i barnehagen, kva dei uttrykk kring ... -
Førsteklassingers perspektiv på skolen formidlet gjennom fotosamtale
(Master thesis, 2022)Hva forteller barn er viktig for dem det første halve året i skolen? Målet med denne problemstillingen er å få tak i førsteklassingers erfaringer og tanker om hva som er viktig for dem når de begynner på skolen, slik at ... -
Førsteklassingers perspektiv på skolen formidlet gjennom fotosamtale.
(Master thesis, 2022)Hva forteller barn er viktig for dem det første halve året i skolen? Målet med denne problemstillingen er å få tak i førsteklassingers erfaringer og tanker om hva som er viktig for dem når de begynner på skolen, slik at ...