«Bra strukturerte avsnitt med temasetninger og støttende eksempler» - en kvalitativ studie av hvilket metaspråk tre elever på 10. trinn bruker i egenvurderinger av tekster skrevet på nynorsk som sidemål
Abstract
Formålet med denne kvalitative studien har vært å undersøke hvordan formativ vurdering og kontekstuell grammatikkundervisning kunne bidra til å utvikle metaspråket til tre elever på tiende trinn i egenvurderinger av tekster skrevet på nynorsk som sidemål. Problemstillingen jeg søkte svar på var: Hvordan vurderer elever på 10. trinn egne tekster skrevet på nynorsk som sidemål, etter en periode med kontekstualisert grammatikkundervisning og formativ vurdering? Konkretisert i to forskningsspørsmål: Hvilket metaspråk bruker elevene når de vurderer tekstene sine? Og: hva skjer med elevenes metaspråk i løpet av undervisningsperioden?Studien ble forankret i teori fra fagfeltene grammatikkundervisning, prosessorientert skriving og formativ vurdering. Studien har forsøkt å vise hvordan et undervisningsforløp som fokuserte på kontekstualisert grammatikkundervisning i nynorsk som sidemål kunne føre til elevenes utvikling av metaspråk. Datamaterialet besto av egenvurderinger skrevet av tre elever etter tre ulike skrivesituasjoner, ni tekster totalt. Det ble gjennomført en innholdsanalyse av egenvurderingene med fokus på hvilket metaspråk elevene brukte i egenvurderingene sine.Resultatene av analysene viste at elevene på ulike nivå evnet å se på egen tekstproduksjon med et metaperspektiv, men det var ulik bruk av grammatiske begrep og evne til refleksjon. Resultatene viste også at elevene på ulike måter hadde utviklet metaspråket sitt i løpet av perioden. Analysene viste at det ikke nødvendigvis var en sammenheng mellom bruk av grammatisk metaspråk og grad av refleksjon.