"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021414Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi kjerneelementene Utforsking og problemløsing og Representasjon og kommunikasjon, som legger føringer for hvordan elevene skal arbeide i matematikkfaget. Det er derfor svært relevant å undersøke hvilke representasjoner elevene velger når de får arbeide utforskende. I studien gjennomføres en kvalitativ flercase-studie, hvor fire lærere observeres mens de gjennomfører undersøkende undervisning med klasser på andre og tredje trinn. Videre gjennomføres individuelle intervju med lærerne. Problemstillingen er: Hvordan kan undersøkende undervisning ved bruk av en LIST-oppgave legge til rette for at elever i begynneropplæringen får utvikle matematisk kompetanse? Elevenes representasjoner analyseres for å finne kjennetegn på matematisk kompetanse. Funnene viser en sammenheng mellom undersøkende undervisning og matematisk kompetanse i dette utvalget. To av klassene har arbeidet med undersøkende undervisning tidligere. I de to klassene oppdages en fleksibel og trygg bruk av representasjoner. Klassesamtalen er en viktig del av undersøkende undervisning. Å lede en god klassesamtale er krevende for læreren. Tre av fire lærere uttrykker at de føler seg usikre på gjennomføring av klassesamtalen. Studien kan gi implikasjoner for undervisning i matematikk. Ved å bruke mer undersøkende undervisning vil vi kunne skape klasser med aktive, motiverte elever, som stiller spørsmål og er medskapende. Det vil kunne gi bedre tilpasset opplæring for alle elevene.