Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValbekmo, Ingunn
dc.contributor.authorHaugland, Laila
dc.date.accessioned2022-09-26T15:51:52Z
dc.date.available2022-09-26T15:51:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111825249:110017112
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021414
dc.description.abstractI denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi kjerneelementene Utforsking og problemløsing og Representasjon og kommunikasjon, som legger føringer for hvordan elevene skal arbeide i matematikkfaget. Det er derfor svært relevant å undersøke hvilke representasjoner elevene velger når de får arbeide utforskende. I studien gjennomføres en kvalitativ flercase-studie, hvor fire lærere observeres mens de gjennomfører undersøkende undervisning med klasser på andre og tredje trinn. Videre gjennomføres individuelle intervju med lærerne. Problemstillingen er: Hvordan kan undersøkende undervisning ved bruk av en LIST-oppgave legge til rette for at elever i begynneropplæringen får utvikle matematisk kompetanse? Elevenes representasjoner analyseres for å finne kjennetegn på matematisk kompetanse. Funnene viser en sammenheng mellom undersøkende undervisning og matematisk kompetanse i dette utvalget. To av klassene har arbeidet med undersøkende undervisning tidligere. I de to klassene oppdages en fleksibel og trygg bruk av representasjoner. Klassesamtalen er en viktig del av undersøkende undervisning. Å lede en god klassesamtale er krevende for læreren. Tre av fire lærere uttrykker at de føler seg usikre på gjennomføring av klassesamtalen. Studien kan gi implikasjoner for undervisning i matematikk. Ved å bruke mer undersøkende undervisning vil vi kunne skape klasser med aktive, motiverte elever, som stiller spørsmål og er medskapende. Det vil kunne gi bedre tilpasset opplæring for alle elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel