En studie av syvendeklassingers lesing av fagtekster i norsk på iPad og i trykt lærebok.
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot hvordan elever på 7. trinn leser fagtekster i norsk på iPad og i trykt lærebok. Elevene har blitt filmet mens de leste, og dette har vært utgangspunktet for en diskusjon om hvordan de to medienes ulike egenskaper innvirker på blant annet elevenes navigasjon under leseprosessen, samt brukt som støtte for å snakke med elevene om hvilke lesevaner og preferanser de selv rapporterer når det kommer til valg av lesemedium. Problemstilling denne undersøkelsen søkte svar på var: Elevers lesing på iPad og i trykt lærebok: Hvordan innvirker de mediespesifikke affordansene på elevenes lesing av fagtekster i norsk på 7. trinn, og hvordan opplever elevene sin egen lesing i de to mediene?For å få forståelse for hvilken betydning ulike medier kan ha på leseprosessen, ble det tatt utgangspunkt i tidligere forskning om lesing på papir og skjerm og den teoretiske retningen embodied cognition. Datamaterialet bestod av fire videofiler, fire elevintervjuer og fire videostimulerte intervjuer. Resultatene viste at medienes materialitet og håndgripelighet virket til å være av betydning for elevenes preferanser, for tankesettet de etablerer før lesing og for deres navigering under lesingen. Elevene opplever ikke at mediet de leser på er av betydning for hvor mye de forstår eller husker av fagtekstene, men flertallet foretrekker å lese fagtekster i den trykte læreboka. Elevene var positive til å lese både på iPad og i trykt lærebok, men trakk frem fordeler med de ulike mediene til ulik lesing.