Evaluering og utvikling av håndskriftferdigheter på ungdomstrinnet
Abstract
Enkelte elever som kommer opp på ungdomstrinnet, opplever å ikke ha tilstrekkelige håndskriftferdigheter til de skrivesituasjonene som de møter der. Denne masteroppgaven undersøker hvilken endring i håndskriftferdigheter en kan se hos ungdomsskoleelever etter å ha gjennomført et intensivt gjeninnlæringskurs på åtte skoletimer. Studien stiller forskningsspørsmål ved hvilke endringer i lesbarhet og skrivehastighet som kan påvises etter undervisningsopplegget. Hensikten med studien har vært å øke kunnskapen om hvordan en på en objektiv måte kan evaluere håndskriftferdigheter, med det for mål å kunne ta mer bevisste valg i arbeidet med å utvikle håndskriften til elevene.
Det ble gjennomført en kvalitativ studie, hvor det er brukt analytiske prosedyrer for å evaluere håndskriften til syv utvalgte elever i 8. og 9. klasse, like før og etter at undervisningsopplegget ble gjennomført. Funnene i studien viser en positiv endring i elevenes håndskriftferdigheter i enten lesbarhet eller skrivehastighet. Studien argumenterer for at det må arbeides for å utvikle elevenes håndskrift gjennom hele skoleløpet, og at det trengs standardiserte verktøy for å evaluere håndskriftferdigheter. Some students who reach secondary school experience not having sufficient handwriting skills for the writing situations that they encounter there. This master's thesis examines what changes in handwriting skills one can see in middle school students after completing an intensive retraining course of eight school hours. The study asks research questions about what changes in readability and writing speed that can be detected after the teaching. The purpose of the study has been to increase knowledge about how to objectively evaluate handwriting skills, with the aim of making more conscious choices in the work of developing the handwriting for the pupils.
A qualitative study was conducted, in which analytical procedures have been used to evaluate the handwriting of seven selected students in the 8th and 9th grades, just before and after the teaching program was carried out. The study's findings show a positive change in students' handwriting skills in either readability or writing speed. The study argues that efforts must be made to develop students' handwriting throughout the school run, and that standardized tools are needed to evaluate handwriting skills.