Browsing UiS Brage by Author "Studsrød, Ingunn"
Now showing items 1-20 of 20
-
Breaking bad news: Child welfare workers' informing parents of care order proceedings
Otterlei, Marte Tonning; Studsrød, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2021-07)Removing children from parents through care orders is a highly intrusive intervention. This article explores how 12 experienced Norwegian child welfare workers perceive and cope with breaking bad news to parents of the ... -
The child, the parents, the family and the state - Chile and Norway compared
Ellingsen, Ingunn Tollisen; Studsrød, Ingunn; Muñoz-Guzmán, Carolina (Journal article; Peer reviewed, 2019)There is a lack of research comparing Latin American and European countries alongside how family policy relates to social work practices. This study fills in the research gap, and compares Chilean and Norwegian social ... -
Children and childhood in Chile: Social worker perspectives
Jensen, Ida Bruheim; Ellingsen, Ingunn Tollisen; Studsrød, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2019)This study explores understandings of children and childhood among 21 social workers from five child protection services in Chile. To help grasp multiple ideas about children and childhood, we use Q methodology and the ... -
«Det kommer an på»: Saksbehandlers oppfølging av biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse.
Svalastog, Anne (Masteroppgave/UIS-SV-IS/2018;, Master thesis, 2018-05-31)Denne studien tar for seg hvordan saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste utøver oppfølging av biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse. Formålet var å få mer kunnskap om selve utøvelsen av foreldreoppfølging sett ... -
Det krever mer, enn å bare bli rusfri
Wehus, Marita Helen (Masteroppgave/UIS-HV/2019;, Master thesis, 2019-05)Hensikten med denne studien var å utvikle kunnskap om helsepersonellets erfaring av meningsfull hjelp som gis til gravide rusmiddelavhengige kvinner. Formålet med studiet var å finne ut hvilken hjelp helsepersonellet kunne ... -
Emotional labour and solving social work problems
Studsrød, Ingunn (Journal article, 2013-01)Keywords supplied to the papers in this issue of Journal of Comparative Social Work are argumentation, critical reflection, professional boundary, democratic professionalism, etc. For me, all of these words connote ... -
“Help goes around in a circle”: young unaccompanied refugees’ engagement in interpersonal relationships and its significance for resilience
Johansen, Kristina; Studsrød, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2019-11)Abstract Purpose The purpose of this paper is to address how young unaccompanied refugees in Norway actively engage in interpersonal relationships. It explores the significance of these relationships in doing well following ... -
Hvilken anerkjennelse opplever elever med høyt fravær, av lærere og medelever i skolen?
Ellingsen, Christine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Forskning viser at det er sammenheng mellom høyt fravær i skolen og senere frafall i skolen. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke om elever med høyt fravær opplevde å bli anerkjent av sine lærere og medelever på ... -
Hvordan erfarer ansatte i kommunale botiltak at de arbeider med enslige mindreårige?
Hauge, Beate (Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Formålet med denne oppgaven, er å få økt kunnskap om ansattes erfaringer fra- og hva de opplever er viktig i, arbeidet med enslige mindreårige. Problemstilling: Oppgavens problemstilling lyder som ... -
Høyere utdanning og praksisnær forskning i profesjonsutdanningene – et eksempel fra sosialt arbeid
Willumsen, Elisabeth; Studsrød, Ingunn (Journal article; Peer reviewed, 2010)Høyere utdanning har ansvar for å drive utdanning og forskning som er nyttig og kan formidles til allmennheten. Artikkelen presenterer inter nasjonale utdanningspolitiske føringer som vektlegger utdanningsinstitusjonen ... -
Ivaretakelse av barns rettigheter i sosialt arbeid med familier
Ellingsen, Ingunn Tollisen; Studsrød, Ingunn; Ursin, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2019)FNs barnekonvensjon og norsk lovgivning skal sikre barn rett til beskyttelse, informasjon og medvirkning. Til tross for økt forskning på implementering av barns rettigheter, er det lite forskning på hvordan barns rettigheter ... -
Kulturelle hensyn og rettigheters plass i dommer om samvær og omsorgsovertakelse i barnevernet i Norge. - En kvalitativ dokumentanalyse av dommer om samvær og omsrogsovertakelse
Tveit, Maren (Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å undersøke dommer om omsorgsovertakelse og samvær i minoritetsfamilier, fra tingretten, lagmannsretten og Høyesterett. Hensikten er å studere hvilke kulturelle hensyn og rettigheter ... -
The Lived Experience of Motherhood after Prison: A Qualitative Systematic Review
Gobena, Eden Begna; Hean, Sarah Catherine Patricia Duff; Heaslip, Vanessa; Studsrød, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2022-02)Despite the increasing number of women experiencing incarceration internationally, their experiences of motherhood after prison rarely studied. This review aims to explore and synthesize current research on the nature of ... -
Perceptions of peers as socialization agents and adjustment in upper secondary school
Studsrød, Ingunn; Bru, Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2011)The purpose of present study was to explore the perceptions of peers as socialization agents in school adjustment among upper secondary school students. The associations were studied in a sample of 564 Norwegian students. ... -
Social workers understanding of extended family's position in child welfare in Lithuania, Chile and Norway
Oltedal, Siv; Studsrød, Ingunn; Naujaniene, Rasa; Guzmán, Carolina Muñoz (Peer reviewed; Journal article, 2020-09)Child welfare services around the world deal with families and family complexities. The study from Chile, Lithuania and Norway explores how social workers define family and more specific the position of extended families ... -
The role of perceived parental socialization practices in school adjustment among Norwegian upper secondary school students
Studsrød, Ingunn; Bru, Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2009-09)Background. Lack of adjustment or school failure is a concern to educators, educational and school psychologists as well as parents, but few studies have focused on school adjustment during late adolescence. Moreover, ... -
Tvangsbehandling av gravide rusmiddelavhengige
Furnes, Terese Louise (Masteroppgave/UIS-HV/2019;, Master thesis, 2019-05)Hensikten med oppgaven var å utforske helsepersonells opplevelser rundt det å jobbe med gravide tvangsinnlagte og kvalitetene på tilbudene som tilbys. Målet med studien er å bidra til å bli mer bevisst rundt bruken av tvang ... -
Ulike modeller for gjenopprettende ordninger etter krenkelser, overgrep og omsorgssvikt under barnevernets omsorg
Studsrød, Ingunn (Journal article; Peer reviewed, 2012-12)Media, myndigheter og forskere i mange land har dokumentert grov omsorgssvikt og fysiske, psykiske og seksuelle overgrep av barn under omsorg av barnevernet. Som en konsekvens av dette diskuteres og utprøves ulike ... -
Upper secondary school students’ perceptions of teacher socialization practices and reports of school adjustment
Studsrød, Ingunn; Bru, Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2012)Lack of adjustment or school failure is of concern to educators, child welfare workers, educational, and school psychologists as well as parents, but there are few studies on this aspect of education, especially among late ... -
Ways of Seeing Children: Perspectives of Social Workers in Chile and Norway.
Jensen, Ida Bruheim (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-05)The overall aim of this project was to gain extended insights into social workers’ perspectives of children in child protection work in Chile and Norway. Q methodology was applied to meet this aim, as it is suitable for ...