Høytlesning av personaliserte bøker for førskolebarn : foreldres barneperspektiver og opplevelser
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3057079Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Jensen, I. B., Studsrød, I., & Kucirkova, N. (2021). Høytlesning av personaliserte bøker for førskolebarn: Foreldres barneperspektiver og opplevelser. Barn–forskning om barn og barndom i Norden, 39(4), 61-73. 10.5324/barn.v39i4.3825Sammendrag
Litteratur er en mulig skattkiste for barn og voksne. Personaliserte bøker, som er bøker unikt utformet for enkeltbarn, er relativt nytt i Norge, og er gjort til lite gjenstand for forskning. I denne studien analyserer vi foreldrenes opplevelser og medierte barneperspektiver på høytlesing av personaliserte bøker for førskolebarn. Datagrunnlaget er fem barnetegninger og 11 spørreskjema, med åpne svarkategorier som foreldre fylte ut på vegne av seg selv og barna. Ved hjelp av tematisk analyse utforsket vi foreldrenes barneperspektiver og opplevelser. Funnene viste at bøkene vekket interesse, engasjement og glede. Ved utforsking av hva de trekker frem som betydningsfullt viste funnene opplevelse av identifisering, og å oppleve seg som midtpunkt i sosiale fellesskap. Foreldrenes barneperspektiv trekker også på pedagogiske komponenter. Vi diskuterer funnene i lys av relevant forskning og litteratur om «barneperspektiv» og peker på noen implikasjoner av å lese personaliserte bøker med førskolebarn og anviser mulig fremtidig forskning på dette området.