Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Ida Bruheim
dc.contributor.authorStudsrød, Ingunn
dc.contributor.authorKucirkova, Natalia
dc.date.accessioned2023-03-08T12:46:20Z
dc.date.available2023-03-08T12:46:20Z
dc.date.created2021-11-15T12:25:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationJensen, I. B., Studsrød, I., & Kucirkova, N. (2021). Høytlesning av personaliserte bøker for førskolebarn: Foreldres barneperspektiver og opplevelser. Barn–forskning om barn og barndom i Norden, 39(4), 61-73.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3057079
dc.description.abstractLitteratur er en mulig skattkiste for barn og voksne. Personaliserte bøker, som er bøker unikt utformet for enkeltbarn, er relativt nytt i Norge, og er gjort til lite gjenstand for forskning. I denne studien analyserer vi foreldrenes opplevelser og medierte barneperspektiver på høytlesing av personaliserte bøker for førskolebarn. Datagrunnlaget er fem barnetegninger og 11 spørreskjema, med åpne svarkategorier som foreldre fylte ut på vegne av seg selv og barna. Ved hjelp av tematisk analyse utforsket vi foreldrenes barneperspektiver og opplevelser. Funnene viste at bøkene vekket interesse, engasjement og glede. Ved utforsking av hva de trekker frem som betydningsfullt viste funnene opplevelse av identifisering, og å oppleve seg som midtpunkt i sosiale fellesskap. Foreldrenes barneperspektiv trekker også på pedagogiske komponenter. Vi diskuterer funnene i lys av relevant forskning og litteratur om «barneperspektiv» og peker på noen implikasjoner av å lese personaliserte bøker med førskolebarn og anviser mulig fremtidig forskning på dette området.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHøytlesning av personaliserte bøker for førskolebarn : foreldres barneperspektiver og opplevelseren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber61-73en_US
dc.source.volume39en_US
dc.source.journalBarnen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.5324/barn.v39i4.3825
dc.identifier.cristin1954620
dc.relation.projectJacobs Foundation: 10849en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275576en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 2519269en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 314117en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal