Den skal tidlig formidle som god forsker skal bli
Original version
Hanssen, B. ; Lunde, I. ; Nitter, M. (2005): Den skal tidlig formidle som god forsker skal bli. Ams-Nett 2, Arkeologisk museum i StavangerAbstract
I forbindelse med Forskningsdagene i Stavanger 2002 ble et partnerskap etablert mellom Lassa skole, Arkeologisk museum i Stavanger og Høgskolen i Stavanger ved avdeling for
lærerutdanning. Ideen til partnerskapet var forankret i ”Ungdom – Forsker”- konseptet som
bygger på prinsippet om at elever skal gjennomføre et forskningsprosjekt i samarbeid med en
forskningsinstitusjon. Hensikten er å gi ungdom praktisk innblikk i forsknings- og
metodekunnskap gjennom Nysgjerrigpermetoden.
Partnerskapet er gjennomført i samarbeid mellom 28 elever på mellomtrinnet, en lærer, en
forsker i meteorologi og en høgskolelektor i pedagogikk. Elevene fikk i oppdrag å forske på
”Lokalklima rundt bygninger”. Resultatene ble formidlet gjennom en ForskningsDagsrevy til
tre naboskoler under Forskningsdagene.
Vi ønsker i denne rapporten å presentere erfaringer vi har gjort oss gjennom partnerskapet,
som vi anser som en premiss for et forsøks- og utviklingsarbeid mellom skoler og institusjoner,
og vi ønsker å knytte disse erfaringene til et sosiokulturelt perspektiv på læring og
forskningsformidling. Vi mener det er en naturlig sammenheng mellom et sosiokulturelt syn på
læring og partnerskap, noe vi vil forsøke å tydeliggjøre og argumentere for i rapporten.