Brukertesting for Sandnes Sparebank
Master thesis
View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-IDE) [894]
Abstract
I denne oppgaven har jeg gjennomført brukerbasert testing for Sandnes Sparebank. Sandnes Sparebank skal i nær framtid lansere muligheten for å bli kunde via elektronisk signering, altså en automatisering av ”bli kunde”-prosessen, hvor alt vil skje via internett. I den forbindelse er det viktig for banken å kvalitetssikre denne prosessen, slik at den gir en så god bruker-opplevelse som mulig. Dette avhenger av at brukerne føler at de mestrer det de gjør på nettsiden, og at de i etterkant føler seg trygge på det de har gjort. Signeringsprosessen er testet i to runder, og banken implementerte endringer som følge av resultatene fra første test-runde. Det gjorde at virkningen av endringene kunne dokumenteres i andre testrunde.
Brukerbasert testing går ut på å observere brukere i samhandling med applikasjonen eller nett-siden. Man ønsker å benytte testpersoner som er representative for brukergruppen, og ber disse gjennomføre oppgaver som er konstruert for å representere ulike funksjoner i designet som testes. Det er den eneste evalueringsmetoden som tar for seg interaksjonen mellom brukeren og designet, og det er denne metoden som er brukt i denne oppgaven.
Begge testrundene er utført på to forskjellige prototyper, en fullt fungerende prototype på nett og en enkel papirbasert prototype. Det gir muligheten for å sammenlikne hvilke resultater man får fra de forskjellige prototypene. Dette er viktig informasjon i forbindelse med ulike faser av utviklingen, for å vite hvordan man bør teste og hvilke resultater man kan forvente å få. Hvis man kan vise til gode resultater ved å teste med en enkel og kostnadsbesparende prototype i en tidlig fase av utviklingen, kan det bidra til at flere velger å prioritere bruker-testing som en viktig del av nettside- og applikasjonsutvikling.
Description
Master's thesis in Computer science