• Fergeavløsningsprosjektet Ryfast - mulige konsekvenser av Ryfast i Strand kommune 

      Jonsson, Martine Stang (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Denne rapporten presenterer og diskuterer hvordan transportplanlegging med ”robuste” veier ut til distriktet påvirker arealstrukturen, og hva konsekvensen av dette blir. Dette undersøkes gjennom studie av mulige konsekvenser ...
    • Flom i arealplanlegging: - En studie av fire kommuner 

      Berge, Silje (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Hvordan forhindre, eller minimere negative konsekvenser av en flomhendelse i arealplanlegging? - Til alle tider har Norge blitt utsatt for store og små flomhendelser. De fleste flomhendelser i Norge er mindre dramatiske ...
    • Formidling med merverdi 

      Sandberg, Gard Ruben (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Med en utvikling som tilsier at ¾ av den fremtidige bebyggelsen allerede er ferdigstilt kommer kulturarv til å være et avgjørende instrument for den oppkommende byplanleggingen. Bevaring gjennom bruk vil da være et nødvendig ...
    • Frå bilavhengige byar til berekraftig mobilitet 

      Langeland, Patrick (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Bruk av bilreduserande tiltak blir i dag i større grad brukt for å redusere veksten av personbiltransport i byar, men møter samtidig motstand i delar av befolkninga, særleg i de meir bilavhengige byane. Denne oppgåva ...
    • Fremtidsutsikter for strandstaden Sand - omlegging av gjennomfartsårers påvirkning på små lokalsentre 

      Hjorteland, Kristina (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      I dagens Norge blir det mer og mer aktuelt å erstatte ferjene rundt om i landet med broer og tunneler. Fokuset på det å bli landfast har hatt stort fokus de siste årene, men er dette utelukkende positive investeringer? ...
    • Gatekunst 

      Vågen, Bjarte (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)
      Masteroppgaven drøfter i sin helhet gatekunstens rolle i det offentlige rom. Dette gjøres ved først å introdusere aktuelle begrep, for så å trekke inn ulike teorier om det offentlige rom. Videre viser jeg til ulike teorier ...
    • Gater for livet 

      Korsberg, Paul (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      Av de større byene i Norge er det Sandnes som har hatt den største prosentvise befolkningsveksten det siste tiåret. Sentrum er preget av de mange nye byggeprosjektene som ofte har et stort volum og en høy tomteutnyttelse ...
    • Hva er en god lekeplass? - En studie av 15 lekeplasser i Stavanger 

      Nordaunet, Heidi (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Det er ikke spesielt mange lekeplasser som skiller seg ut i mengden, og mange står tomme store deler av dagen og uken. Lekeplasser ser ikke ut til å bli spesielt høyt prioritert i byggeprosjekter, og det er ikke vanlig at ...
    • Hva er smartbygg, og hva ønskes oppnådd med smartbygg? 

      Walløe, Fredrick (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2017-06-14)
      Globale utfordringer som klimaendringer, polsmelting, stigende havnivå og forsøpling kombinert med globale trender som urbanisering, det grønne skiftet, digitalisering og befolkningsvekst gjør at verden er i endring. ...
    • Hvilke faktorer hemmer og fremmer sykkelbruk på jobbreiser? : en kvalitativ studie i en bedrift i stavangerområdet 

      Torvund, Wenche (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2010;, Master thesis, 2010)
      Myndighetene ønsker at vi skal sykle mer og kjøre mindre bil. Dette ønsker de av mange grunner, både for bedret folkehelse, miljø, framkommelighet, økonomi og arealbruk. Men hvordan får man flere til å begynne å sykle? I ...
    • Hvordan blir bruken av byrom i Kvaleberg påvirket av fysiske og funksjonelle faktorer? 

      Tungland, Åse (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Det er utfordrende å få til gode byrom. Byrommene er ikke bare tomrom mellom byggene, men de er der for å fungere som sosiale møteplasser og tilby felles kvaliteter som sollys og frisk luft til befolkningen. Mer kunnskap ...
    • Hvordan kan urban design skape lokaliseringsforutsetninger for nye fremtidsrettede tilbud og aktiviteter, som transformerer konkurranseutsatte sentrum i mindre tettsteder til et aktivt sentra? 

      Haug, Ole Magnus (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      Den historiske utviklingen viser at eksterne handelssentre har endret de funksjonelle forutsetningene i mindre tettsteder for tradisjonelle sentrumsaktiviteter. Dette har gjort at det i enkelte tettsteder har gått galt. ...
    • Hvordan tilrettelegge en tradisjonell basar i planlegging og/eller transformasjon av områder med mange innvandrere? 

      Ashfaq, Balal (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2014;, Master thesis, 2014-06-13)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en tradisjonell basar kan tilrettelegges i norske byer. Hovedformålet med denne studien er å forklare behovet for basarer i norske byer og redegjøre for hvilke forutsetninger og ...
    • Kjøpesentres påvirkning på sentrum. En casestudie av Svortland sentrum og Hellvik Senteret 

      Madsen, Åslaug (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      I lang tid har kjøpesentrene fått skylden for at sentrum dør sakte ut, både gjennom kjøpesenterstoppen og artikler. Hensikten med denne oppgaven var derfor å gå dypere inn tematikken rundt kjøpesentrenes påvirkning på ...
    • Kommuners prioritering av havnivåstigning i planarbeidet 

      Bjørnsen, Kristine (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      FN’s klimarapport og Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap konkluderer med at klimaet er i endring hvor fremtidig havnivåstigning blir mer og mer en fremtredende faktor ved byplanlegging. Masteroppgaven går inn ...
    • Konsekvensene av å benytte åpne overvannsløsninger i boligområder - En casestudie av Litle Risa og Sørbø - Hove 

      Engevik, Sara (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-14)
      En av dagens største samfunnsutfordringer er klimaendringene. Mer nedbør i form av hyppige, kraftige regnskyll er noe vi allerede har begynt å merke effektene av, men prognosene tilsier at dette vil kunne fordoble seg frem ...
    • Kulturaksen Nytorget - Kultur som byutviklingsstrategi i Stavanger Øst 

      Nerlie, Sissel (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne masteroppgaven har prøvd å finne svaret på hvorfor Stavanger bruker kultur som en byutviklingsprosess og hvordan dette kommer til uttrykk i Stavanger Øst. Jeg har fokusert på Stavanger Øst og den planlagte kulturaksen ...
    • (L)Eie køen: En studie av kampanjens effekt på reisevaner og oppfatninger 

      Rogstad, Kaja (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-12)
      Økonomisk vekst og befolkningsutvikling har vært med på å skape et økt transportbehov. Transportsektoren står i dag for 31 % av Norges klimagassutslipp, og veitrafikken er den største utslippskilden. Redusere behovet for ...
    • Livability i urbane miljøer med høy tetthet - en casestudie av Stavanger Øst 

      Nicolaysen, Marita Navjord (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-12)
      Siden oljeeventyret startet på 1960-tallet har Stavanger gått fra å være en industri- og sildeby til å bli en internasjonal servicevirksomhet. Dette har ført til at byen både må konkurrere om økonomisk aktivitet med andre ...
    • Masterplan for Store Lungegårdsvannet - en idéskisse 

      Christensen, Liz Helen Rosenkilde (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2014;, Master thesis, 2014-01-31)
      Utbygging av ny bydel i Store Lungegårdsvannet vil være en naturlig utvidelse av sentrum og knytte kunne svare på flere utfordringer lokalt og i en videre omkrets. Forslag til utbygging vil være som følger: Innløpet til ...