• Al Marjan Island - En bærekraftig utvikling i et voksende Emirat? 

      Bakken, Mats (Master thesis, 2016-06)
      Al Marjan Island (AMI) is new project in the United Arab Emirates, located in the Emirate -Ras al Khaimah (RAK) North-East for the Emirates –Dubai and Abu Dhabi. The project will be finished in the year 2025 and are made ...
    • Bypark som vannhåndtering Case: Storånåparken 

      Hansen, Ingvild; Salicath, Sigrid (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Temaet for oppgaven er transformasjon, og den fokuserer på å utforme en bypark av urban kvalitet som kan håndtere fremtidens vannutfordringer. Oppgaven tar utgangspunkt i Sandnes sentrum i Rogaland fylke. Den undersøker ...
    • Byrom møter vann 

      Huynh, Stina Tran; Jahren, Eline Solerød (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-15)
      Overvann er et resultat av nedbør og snø som har smeltet. Mye av dette regnvannet og smeltevannet infiltreres i jorden, mens noe blir værende igjen på overflaten. Det er dette vannet som blir kalt overvann. Overvann blir ...
    • Byrommets vegger - en studie av fasaden 

      Gilje Gjedrem, Cecilie (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)
      Denne oppgaven utdyper hvilken betydning gatefasaden har for byrommet, og hvordan den kan bidra til å bedre byrommenes funksjon som inviterende oppholdssteder. Gjennom litteraturstudier forsøker oppgaven å belyse disse ...
    • Bærekraftig mobilitetsutvikling - En case-studie av Jåttåvågen 2 

      Bollestad, Marte (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Grunnet en forventet befolkningsveksten og dagens klimakrise, har behovet for å finne alternative transportløsninger som er mindre miljøbelastende blitt et aktuelt tema. I den forbindelse har bærekraftig mobilitet blitt ...
    • The concept of urban scale area efficiency, with a case study of Urban Sjøfront, Stavanger, Norway 

      Bjørnø, Lene (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      This thesis focuses on area efficiency in the urban scale. It uses Urban Sjøfront in Stavanger as a case study. Area efficiency can be defined as reducing the need and use of new built form and land, through using excising ...
    • Der naboer møtes 

      Fosen, Cathrine (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2012;, Master thesis, 2012)
      I denne oppgaven er det fokusert på hvordan Hemmingstad bydelssenter i Haugesund kan fungere som en møteplass der naboer møtes. For å tilrettelegge for et bydelssenter der den sosiale interaksjonen oppstår plutselig ...
    • Effektiv areal- og transportplanlegging? : grad av samsvar mellom overordnede planer og lokal utvikling i Ski 

      Thorvaldsen, Carina Holm (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2009, Master thesis, 2009)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan arealbruk på lokalt nivå samsvarer med overordnede planer og strategier for en samordnet areal- og transportplanlegging gjennom et studie av Ski som knutepunkt i Osloregionen. ...
    • En mulighetsstudie om effektivisering av reguleringsplanprosessen ved støtte av digitale verktøy. 

      Høiland, Silje Nesbø (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Denne studien tar for seg muligheten for å kunne effektivisere reguleringsplanprosessen ved å ta i bruk digitale verktøy/ hjelpemidler. Sentralt i dette problemet står også kommunikasjonen mellom utvikler, bruker og politiker ...
    • Fergeavløsningsprosjektet Ryfast - mulige konsekvenser av Ryfast i Strand kommune 

      Jonsson, Martine Stang (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Denne rapporten presenterer og diskuterer hvordan transportplanlegging med ”robuste” veier ut til distriktet påvirker arealstrukturen, og hva konsekvensen av dette blir. Dette undersøkes gjennom studie av mulige konsekvenser ...
    • Flom i arealplanlegging: - En studie av fire kommuner 

      Berge, Silje (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Hvordan forhindre, eller minimere negative konsekvenser av en flomhendelse i arealplanlegging? - Til alle tider har Norge blitt utsatt for store og små flomhendelser. De fleste flomhendelser i Norge er mindre dramatiske ...
    • Formidling med merverdi 

      Sandberg, Gard Ruben (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Med en utvikling som tilsier at ¾ av den fremtidige bebyggelsen allerede er ferdigstilt kommer kulturarv til å være et avgjørende instrument for den oppkommende byplanleggingen. Bevaring gjennom bruk vil da være et nødvendig ...
    • Frå bilavhengige byar til berekraftig mobilitet 

      Langeland, Patrick (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Bruk av bilreduserande tiltak blir i dag i større grad brukt for å redusere veksten av personbiltransport i byar, men møter samtidig motstand i delar av befolkninga, særleg i de meir bilavhengige byane. Denne oppgåva ...
    • Fremtidsutsikter for strandstaden Sand - omlegging av gjennomfartsårers påvirkning på små lokalsentre 

      Hjorteland, Kristina (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      I dagens Norge blir det mer og mer aktuelt å erstatte ferjene rundt om i landet med broer og tunneler. Fokuset på det å bli landfast har hatt stort fokus de siste årene, men er dette utelukkende positive investeringer? ...
    • Gater for livet 

      Korsberg, Paul (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      Av de større byene i Norge er det Sandnes som har hatt den største prosentvise befolkningsveksten det siste tiåret. Sentrum er preget av de mange nye byggeprosjektene som ofte har et stort volum og en høy tomteutnyttelse ...
    • Hva er en god lekeplass? - En studie av 15 lekeplasser i Stavanger 

      Nordaunet, Heidi (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Det er ikke spesielt mange lekeplasser som skiller seg ut i mengden, og mange står tomme store deler av dagen og uken. Lekeplasser ser ikke ut til å bli spesielt høyt prioritert i byggeprosjekter, og det er ikke vanlig at ...
    • Hvilke faktorer hemmer og fremmer sykkelbruk på jobbreiser? : en kvalitativ studie i en bedrift i stavangerområdet 

      Torvund, Wenche (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2010;, Master thesis, 2010)
      Myndighetene ønsker at vi skal sykle mer og kjøre mindre bil. Dette ønsker de av mange grunner, både for bedret folkehelse, miljø, framkommelighet, økonomi og arealbruk. Men hvordan får man flere til å begynne å sykle? I ...
    • Hvordan kan urban design skape lokaliseringsforutsetninger for nye fremtidsrettede tilbud og aktiviteter, som transformerer konkurranseutsatte sentrum i mindre tettsteder til et aktivt sentra? 

      Haug, Ole Magnus (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2011;, Master thesis, 2011)
      Den historiske utviklingen viser at eksterne handelssentre har endret de funksjonelle forutsetningene i mindre tettsteder for tradisjonelle sentrumsaktiviteter. Dette har gjort at det i enkelte tettsteder har gått galt. ...
    • Kjøpesentres påvirkning på sentrum. En casestudie av Svortland sentrum og Hellvik Senteret 

      Madsen, Åslaug (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      I lang tid har kjøpesentrene fått skylden for at sentrum dør sakte ut, både gjennom kjøpesenterstoppen og artikler. Hensikten med denne oppgaven var derfor å gå dypere inn tematikken rundt kjøpesentrenes påvirkning på ...
    • Kommuners prioritering av havnivåstigning i planarbeidet 

      Bjørnsen, Kristine (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      FN’s klimarapport og Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap konkluderer med at klimaet er i endring hvor fremtidig havnivåstigning blir mer og mer en fremtredende faktor ved byplanlegging. Masteroppgaven går inn ...