• Analysis on the energy distribution and feasibility of positive energy district at Stavanger airport 

      Radhakrishnan, Ranjith (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2020;, Master thesis, 2020-06-12)
      Airport's primary role is to provide passengers and freight connections to air travel. Over the past 20 years, the number of air operations has increased rapidly, leading to increased airport energy needs to meet this ...
    • Assessing Urban Security - The Proportionality Assessment Tool 

      Schive, Thomas Olsen (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-06-15)
      Cities and crowded urban areas are increasingly becoming targets of terrorist attacks. They are attractive because they are easily accessible and provide a plethora of high value assets. Even though they have been targeted ...
    • Attractiveness of the city center as a place to live in: A case of families with children in Sandnes 

      Pradityo, Ibrahim Mufti (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;, Master thesis, 2020-07-15)
      In recent years, Sandnes and its city region have experienced tremendous population growth. However, this growth has been accommodated by a more suburban development pattern where the growth is mainly taking place outside ...
    • Bilfritt Oslo sentrum 

      Zaki, Jessica (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2017-06-14)
      Flere byer opplever økte behov for transport og dårlig luftkvalitet, og hovedstaden i Norge er ingen unntak. For å møte noen av utfordringer som byene står overfor i dag, er god planlegging for fotgjengere og syklister en ...
    • Bygningssektorens tilpasning til nZEB 

      Knapstad, Ørjan (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06-15)
      Det ble i denne oppgaven fokusert på hvordan den norske bygningssektoren er forberedt på det kommende kravet til nær nullenergibygg (nZEB) når det gjelder inkludering av teknologi basert på solenergi ved bruk av en kvantitativ ...
    • Bypark som vannhåndtering Case: Storånåparken 

      Hansen, Ingvild; Salicath, Sigrid (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Temaet for oppgaven er transformasjon, og den fokuserer på å utforme en bypark av urban kvalitet som kan håndtere fremtidens vannutfordringer. Oppgaven tar utgangspunkt i Sandnes sentrum i Rogaland fylke. Den undersøker ...
    • Byrom møter vann 

      Huynh, Stina Tran; Jahren, Eline Solerød (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-15)
      Overvann er et resultat av nedbør og snø som har smeltet. Mye av dette regnvannet og smeltevannet infiltreres i jorden, mens noe blir værende igjen på overflaten. Det er dette vannet som blir kalt overvann. Overvann blir ...
    • Bærekraftig mobilitetsutvikling - En case-studie av Jåttåvågen 2 

      Bollestad, Marte (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Grunnet en forventet befolkningsveksten og dagens klimakrise, har behovet for å finne alternative transportløsninger som er mindre miljøbelastende blitt et aktuelt tema. I den forbindelse har bærekraftig mobilitet blitt ...
    • En by for alle - Aldersvennlig planlegging 

      Undheim, Tonje (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2020;, Master thesis, 2020-06-29)
      Innen 2050 er ca. hver fjerde person 65 år eller eldre. Dette kan føre til en økt påkjenning for helsevesenet hvor flere vil trenge assistanse i årene fremover. Det vil da bli viktig å tilrettelegge samfunnet slik at ...
    • Establishing Local Identity in Jørpeland sentrum through Public Space Place Making 

      Thang, Samnang (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2020;, Master thesis, 2020-06)
      The competitiveness of a city or town is a key success factor for its economic prosperity and urban development in an increasingly globalized world. Possessing a competitive edge is pivotal, and leveraging it effectively ...
    • Evaluering av sykkelinfrastrukturen mellom Fornebu og Oslo sentrum 

      Steen, Kjersti Gravdal (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2017-06-15)
      Norge har en lav sykkelandel sammenliknet med blant annet Sverige og Danmark. Byer har høyere andel syklister enn landet generelt, i og med at avstanden er kortere og behovet for bil ikke er like stort. Allikevel har Oslo ...
    • Faktorer for og effekter av frivillig atferdsendring ved bruk av myke mobilitetstiltak. 

      Selland, Eileen; Knutsen, Eivind (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Myke mobilitetstiltak for frivillig atferdsendring er blitt benyttet siden slutten av 90- tallet. Siden da er det gjort studier på slike tiltak i Australia, Storbritannia Europa, USA og Japan, der det kan forventes en ...
    • Formidling med merverdi 

      Sandberg, Gard Ruben (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Med en utvikling som tilsier at ¾ av den fremtidige bebyggelsen allerede er ferdigstilt kommer kulturarv til å være et avgjørende instrument for den oppkommende byplanleggingen. Bevaring gjennom bruk vil da være et nødvendig ...
    • Frå bilavhengige byar til berekraftig mobilitet 

      Langeland, Patrick (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Bruk av bilreduserande tiltak blir i dag i større grad brukt for å redusere veksten av personbiltransport i byar, men møter samtidig motstand i delar av befolkninga, særleg i de meir bilavhengige byane. Denne oppgåva ...
    • Hva er en god lekeplass? - En studie av 15 lekeplasser i Stavanger 

      Nordaunet, Heidi (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-06-15)
      Det er ikke spesielt mange lekeplasser som skiller seg ut i mengden, og mange står tomme store deler av dagen og uken. Lekeplasser ser ikke ut til å bli spesielt høyt prioritert i byggeprosjekter, og det er ikke vanlig at ...
    • Hvordan blir bruken av byrom i Kvaleberg påvirket av fysiske og funksjonelle faktorer? 

      Tungland, Åse (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Det er utfordrende å få til gode byrom. Byrommene er ikke bare tomrom mellom byggene, men de er der for å fungere som sosiale møteplasser og tilby felles kvaliteter som sollys og frisk luft til befolkningen. Mer kunnskap ...
    • Hvordan kan mixed-use bidra til vitalitet? En casestudie av St. Olav i Stavanger 

      Sande, Helene (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06-14)
      Befolkningen i Stavanger er forventet å stige mot 160 000 i 2030. Med en økende urban befolkning og begrensede arealressurser er man nødt til å fortette. Den kompakte byen stiller høyere krav til utformingen av våre ...
    • Konsekvensene av å benytte åpne overvannsløsninger i boligområder - En casestudie av Litle Risa og Sørbø - Hove 

      Engevik, Sara (Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;, Master thesis, 2019-06-14)
      En av dagens største samfunnsutfordringer er klimaendringene. Mer nedbør i form av hyppige, kraftige regnskyll er noe vi allerede har begynt å merke effektene av, men prognosene tilsier at dette vil kunne fordoble seg frem ...
    • Kriminalitetsforebygging gjennom arealplanlegging 

      Idris, Hiba (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-06)
      KRIMINALITETSFOREBYGGING GJENNOM AREALPLANLEGGING: Internasjonalt har konseptet kriminalitetsforebygging gjennom fysisk planlegging lenge hatt stor oppmerksomhet. Det som finnes av forskning og kunnskap om kriminalite ...
    • (L)Eie køen: En studie av kampanjens effekt på reisevaner og oppfatninger 

      Rogstad, Kaja (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018;, Master thesis, 2018-12)
      Økonomisk vekst og befolkningsutvikling har vært med på å skape et økt transportbehov. Transportsektoren står i dag for 31 % av Norges klimagassutslipp, og veitrafikken er den største utslippskilden. Redusere behovet for ...