• 4D planlegging og modellering 

      Andreassen, Christian (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      I denne oppgaven går jeg igjennom et praktisk studium for å utforske bruken av to forskjellige 4D verktøy i et realistisk senario. Jeg gjør en vurdering av de to 4D verktøyene basert på Eastman et al. (2011) sine ...
    • A comparison of cold strained and solution annealed bolts in super duplex stainless steel in regards to stress corrosion cracking and pitting resistance 

      Vikeboe, Anders (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2016;, Master thesis, 2016-06-08)
      Corrosion place a high cost on the society and selecting the wrong materials in certain environments may have catastrophic consequences. When selecting materials there is also the different manufacturing methods to consider ...
    • A Full-Scale Study on Traffic Induced Vibrations of a Suspension Bridge 

      Fadnes, Thomas Ole (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2017;, Master thesis, 2017-06-15)
      This thesis focuses on the traffic-induced vibrations of a suspension bridge, and the modal properties embedded in the traffic-induced response data. Traffic has been observed at Lysefjorden bridge for five different days ...
    • A new approach for estimating fatigue life in offshore steel structures 

      Kajolli, Redion (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2013;, Master thesis, 2013)
      Miner’s rule is generally accepted as the fatigue criteria for life estimation of existing offshore steel structures. Similarly, it has always been acknowledged as a simplification that is easy to use in design where ...
    • A study on effect of tendon layouts in post-tensioned flat slabs 

      Hodne, Bjarte (Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2018;, Master thesis, 2018-06)
      The use of post-tensioned flat slabs is sufficient when large spans or thin floors are desired. The most used system today is to place unbonded tendons concentrated over the supports in one direction and distribute them ...
    • Aeroelastic behavior of very long span suspension bridges 

      Dahl, Kristian (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2013;, Master thesis, 2013-06-17)
      The main purpose of this assignment has been to obtain and understanding of the challenges concerning a future very long span suspension bridge across Sognefjorden. I have through studies of existing literature and similar ...
    • Ageing of ships, LPG tankers 

      Ask, Martin (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2014;, Master thesis, 2015-01-15)
      During the last decades there have been several major ship accidents, and it is believed that old ships are more unsafe than newer ships. To get a better understanding of this phenomenon the thesis is investigating different ...
    • Aldring og levetidsforlengelse av broer i stål 

      Johnsen, Vegard Thune (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2014;, Master thesis, 2014-06-16)
      Denne rapporten omhandler aldring og levetidsforlengelse av broer i stål. Det er gjennomgått relevant teori angående levetidsproblematikk og degraderingsmekanismer til broer i stål. Det er i tillegg vurdert effekten vind ...
    • An evaluation and estimation of stresses on a vessel's side plate and its capacity 

      Berntsen, Andreas Askilsrud (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2013;, Master thesis, 2013)
      History shows that the combination of stresses and pressure in a vessel can cause failure and lead to huge losses, examples of this are the ‘Prestige accident’ (November 2002) and the ‘Energy Concentration accident’ (July ...
    • Analyse av armeringsbehov for tre-spenns platebru i betong med varierende spennlengder 

      Aronsen, Morten (Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2018;, Master thesis, 2018-06)
      I oppgaven studeres slakkarmerte platebruer med tre spenn. Formålet med oppgaven er å vurdere armeringsbehov i bruplaten ved varierende spennlengder. Bruene har en bredde på 9 m og er begrenset til en ratio på 0,8 mellom ...
    • Analyse av høye elementbygg "Ro-Ri-Ram" 

      Johansen, Petter Remmen (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2009, Master thesis, 2009)
    • Analyse av høye elementbygg utsatt for dynamiske laster 

      Kvalsund, Knut Lid (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2010;, Master thesis, 2010)
      Høye konstruksjoner utsatt for jordskjelvlast har ikke tidligere vært noe stort problem her i Norge, siden vi er i et såkalt lavseismisk område. Men etter den nye jordskjelvstandarden (Eurocode 8) ble gjeldende, må alle ...
    • Analyse av høyhus i prefabrikkerte betongelementer 

      Toppe, Øystein Otto (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2012;, Master thesis, 2012)
      I oppgaven er det valgt avstivningssystem og gjort analyse av et 40 meter høyt betongelementbygg i Tønsberg, med fokus på vertikale skiver. Byggestart for høyhuset er lagt til august 2012 og kreftene funnet i forbindelse ...
    • Analyse av menneske-induserte vibrasjoner i dekker 

      Otterstrøm, Anja (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2011;, Master thesis, 2011)
      Oppgava omhandler menneske-induserte vibrasjoner i dekker. Ulike lastmodeller for modellering av aerobiklaster blir presentert, og gjeldende regelverk blir gjennomgått. De ulike lastmodellene blir så benytta til å gjennomføre ...
    • Analyse av varierende skjevvinkel for slakkarmert platebru av betong 

      Djuve, Kristine (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2017;, Master thesis, 2017-06)
      Masteroppgaven handler om ettspenns slakkarmerte platebruer i betong. Det er en vanlig brutype i Norge, som ofte blir brukt som overgangsbru over vei og elver. Hensikten med oppgaven var å utarbeide grunnlag og forutsetninger ...
    • Analyse av vind- og responsmålinger av en hengebro med hovedvekt på sammenhengen mellom brotårnets og brodekkets svingninger 

      Aronsen, Kim Halvard (Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Denne masteroppgaven er en studie av de dynamiske responsene indusert av vind på hengebroen Lysefjordbrua. Mer spesielt er responsen mellom brodekkets vertikale retning og det nordvestlige brotårnets i broens lengderetning ...
    • Analyse av vind-induserte vibrasjoner av en hengebro med fokus på samtidig respons av brodekket og brotårnet. 

      Vatne, Ragnhild (Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Denne oppgaven omhandler den dynamiske responsen indusert av vind og trafikk på Lysefjordbroen. Basert på akselerasjonsmålinger er hovedformålet er å se på sammenhengen mellom bevegelsene til brodekket og brotårnet, spesielt ...
    • Analyse og design 

      Pedersen, Ole Kristian R (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2014;, Master thesis, 2014-06-13)
      Denne oppgaven er fordelt over to bind og ett tilleggshefte. Bind 1: Analyse I forbindelse med gjennomførelsen av byggeprosjekt SYSCO, nybygg i Haugesund, blir det i Bind 1 presentert analyser av horisontale og vertikale ...
    • Analyse og design av Brunnholen bru (etterspent betongbru) 

      Hove, Kristoffer (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2017;, Master thesis, 2017-06)
      Denne rapporten omhandlar analyse og dimensjonering av Brunnholen bru som skal verte bygd hausten 2017 i Sandnes kommune. Brua er prosjektert av Statens vegvesen med to bjelke-brukasser i etterspent betong, og skal byggjast ...
    • Analyse og design av en stor og komplisert stedstøpt betongkonstruksjon 

      Kvalsund, Pål Lid (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      I denne oppgaven har en relativt stor og komplisert stedstøpt betongkonstruksjon blitt dimensjonert og designet ved hjelp av programmene FEM Design og Tekla Structures. Basert på tilgjengelig datagrunnlag ble planer og ...