Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Stein Erik
dc.date.accessioned2011-10-26T11:54:00Z
dc.date.available2011-10-26T11:54:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/182800
dc.descriptionMaster's thesis in Structural engineeringen_US
dc.description.abstractMasteroppgavens innhold er en studie av ideer og tanker som Aker Solutions Egersund ønsker utdypet. Som fabrikasjonsverft vet de hva som er mest økonomisk for dem, men for tiden sitter de ikke på et dokument som tar for seg flere disipliner samtidig. For dem er det viktig å kunne ha et dokument som de kan bruke når de fremover nå ønsker å implementere ønsket design i forprosjekter. Med å delta i forprosjekter kan de i større grad være med å påvirke designavdelinger til å ta valg som vil redusere kostnadene til verftet i fabrikasjonsfasen. Problemstillingens viktigste punkt er valg av profiler som strukturstål. Det er her gitt to alternativer; H-profiler eller RHS-profiler. Ideen til Aker Egersund er at økt bruk av RHS-profiler vil gi reduserte fabrikasjonskostnader. Oppgavens er bygget opp slik at man i kronologisk rekkefølge omtaler sveis, overflatebehandling og profilvalg. Tilslutt har det blitt brukt et praktisk eksempel for å binde disse temaene sammen for så å finne et resultat som man kan bruke for å avdekke sannheter i ideene til Aker Solutions Egersund. Resultatet sammen med det jeg har lært fra kontakt med verftet i Egersund medførte til en konklusjon som sier at økt bruk av RHS-profiler er klart mer økonomisk sett fra et fabrikasjonssynspunkt. Med tanke på fremtidige installasjoner offshore, er RHS-profiler ikke ønsket da krav om bolteforbindelser setter restriksjoner til RHS-profilens kapasitet. Anbefalinger er å bruke RHS-profiler i alle deler av strukturer som ikke vil antas å kunne brukes som oppkoblingspunkt for fremtidige utvidelser/installasjoner offshore. I perioden under oppgaveskrivingen har undertegnede brukt tid på møter med eksperter hos Aker Egersund – på den måten har man kunnet hente ut ideene og tankene hver enkelt avdeling sitter på med hensyn på fabrikasjonsvennlig design. I tillegg har det blitt modellert to piperacker, en i H-profiler og en i RHS-profiler, i programmet Tekla Structures 16.1. Modellene er laget for å gi visuell kontroll over konstruksjonsdeler da det opererer i 3D. For å kunne utføre praktisk eksempel måtte undertegnede kontakte ingeniøravdelingen for produksjonstegninger og knutepunktsdetaljer, innkjøpsavdelingen for materialpriser og overflateavdelingen for timeforbruk og timerater.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IKM/2010;
dc.subjectoffshoreteknologien_US
dc.subjectkonstruksjonsteknikken_US
dc.subjectbyggevennligheten_US
dc.subjectbyggkonstruksjoneren_US
dc.titleFabrikasjonsvennlig designen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Materials science and engineering: 520en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel