Offshorekraner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/182890Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I forbindelse med at Ekofisk-området i Nordsjøen bygges ut er det planlagt og under bygging
tre plattformer som skal installeres og settes i drift i perioden 2013 til 2015. To av disse nye
plattformene skal knyttes opp mot Ekofisk feltet mens den tredje skal knyttes opp mot Eldfisk
feltet. ConocoPhillips er operatør på begge disse feltene og er også de som står for
utbyggingen. I forbindelse med utbyggingen er det bestemt at plattformene skal installeres
med diesel-hydrauliske offshorekraner og hovedpoenget med denne oppgaven har vært å
finne ut hvorfor valget falt på diesel-hydrauliske kraner fremfor andre krantyper. De andre
krantypene som er vurdert i denne oppgaven er elektro-hydrauliske og helelektriske kraner.
Historien om hvordan ConocoPhillips ble etablert som en olje og gass operatør på norsk
sokkel er fortalt i kapittel 1. Her angis det også hvordan Ekofisk-området er bygget opp og
hvilke plattformer området består av. Dette for å gi en oversikt over hvor stort Ekofiskområdet
er og hvor mange kraner som operer på feltet. Samtidig har det vært viktig å få frem
at ConocoPhillips er et godt etablert firma og som var det selskapet som startet hele
oljeeventyret i Norge.
Videre har det vært viktig å gi et godt faglig grunnlag for hvordan en offshorekran er bygd
opp og hva som er så spesielt med dette utstyret. Det er fokusert på at kranene skal være utført
i henhold til kranstandarden NS-EN 13852-1, Cranes, Offshore Cranes. Andre begrensninger
som ble satt var at det kun skulle ses på fagverksbomkraner plassert på installasjoner som stod
på understell plassert på havbunnen. De forskjellige krantypene er også forklart for å få en
innføring i hovedforskjellene på dem. Problemstillingen har vært å finne ut hvorfor
ConocoPhillips kun har diesel-hydrauliske kraner. Hovedårsaken til dette er at de opererer
med en intern sikkerhetsfilosofi som sier at det skal være mulig og operere kranen etter at
plattformen er stengt ned på grunn av eksplosjons- og brannfarlige situasjoner. Når
plattformen stenges ned vil strømmen som en konsekvens forsvinne slik at ikke utstyr skal
kunne påvirke en faretruende situasjon slik at den forverres. Når strømmen forsvinner er det
ikke mulig å operere elektriske krantyper, de er dermed ikke godkjent i henhold til
sikkerhetsfilosofien til ConocoPhillips. [...]
Beskrivelse
Master's thesis in Offshore technology