Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSøndenaa, Marit C.
dc.date.accessioned2012-11-02T08:36:05Z
dc.date.available2012-11-02T08:36:05Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/182890
dc.descriptionMaster's thesis in Offshore technologyno_NO
dc.description.abstractI forbindelse med at Ekofisk-området i Nordsjøen bygges ut er det planlagt og under bygging tre plattformer som skal installeres og settes i drift i perioden 2013 til 2015. To av disse nye plattformene skal knyttes opp mot Ekofisk feltet mens den tredje skal knyttes opp mot Eldfisk feltet. ConocoPhillips er operatør på begge disse feltene og er også de som står for utbyggingen. I forbindelse med utbyggingen er det bestemt at plattformene skal installeres med diesel-hydrauliske offshorekraner og hovedpoenget med denne oppgaven har vært å finne ut hvorfor valget falt på diesel-hydrauliske kraner fremfor andre krantyper. De andre krantypene som er vurdert i denne oppgaven er elektro-hydrauliske og helelektriske kraner. Historien om hvordan ConocoPhillips ble etablert som en olje og gass operatør på norsk sokkel er fortalt i kapittel 1. Her angis det også hvordan Ekofisk-området er bygget opp og hvilke plattformer området består av. Dette for å gi en oversikt over hvor stort Ekofiskområdet er og hvor mange kraner som operer på feltet. Samtidig har det vært viktig å få frem at ConocoPhillips er et godt etablert firma og som var det selskapet som startet hele oljeeventyret i Norge. Videre har det vært viktig å gi et godt faglig grunnlag for hvordan en offshorekran er bygd opp og hva som er så spesielt med dette utstyret. Det er fokusert på at kranene skal være utført i henhold til kranstandarden NS-EN 13852-1, Cranes, Offshore Cranes. Andre begrensninger som ble satt var at det kun skulle ses på fagverksbomkraner plassert på installasjoner som stod på understell plassert på havbunnen. De forskjellige krantypene er også forklart for å få en innføring i hovedforskjellene på dem. Problemstillingen har vært å finne ut hvorfor ConocoPhillips kun har diesel-hydrauliske kraner. Hovedårsaken til dette er at de opererer med en intern sikkerhetsfilosofi som sier at det skal være mulig og operere kranen etter at plattformen er stengt ned på grunn av eksplosjons- og brannfarlige situasjoner. Når plattformen stenges ned vil strømmen som en konsekvens forsvinne slik at ikke utstyr skal kunne påvirke en faretruende situasjon slik at den forverres. Når strømmen forsvinner er det ikke mulig å operere elektriske krantyper, de er dermed ikke godkjent i henhold til sikkerhetsfilosofien til ConocoPhillips. [...]no_NO
dc.description.sponsorshipConocoPhillipsno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IKM/2012;
dc.subjectoffshorekranerno_NO
dc.subjectteknisk sikkerhetno_NO
dc.subjectoffshore teknologino_NO
dc.subjectdriftsledelseno_NO
dc.titleOffshorekranerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Marine technology: 580::Offshore technology: 581no_NO
dc.source.pagenumber154no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel