• Offshoring – en kvalitativ utredning om årsaker, ledelse og suksesskriterier: en case studie av et norsk oljeserviseselskaps erfaringer 

      Gifstad, Espen Ree (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2016;, Master thesis, 2016-06-30)
      Outsourcing til lavkostland også kalt offshoring er ikke et nytt fenomen og har vært en fremtredende strategisk organisering for mange organisasjoner. Tilgangen til høyt utdannet og kvalifisert arbeidskraft til en lavere ...
    • Organisasjonsklima og innovasjon i kommuner i Stavangerregionen 

      Øglænd, Kristine (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-07)
      Eksisterende innovasjonsforskning baserer seg i hovedsak på studier i konkurranseutsatt virksomhet, men de siste årene har det stadig blitt et større fokus på innovasjon i offentlig sektor. Et viktig element angående ...
    • Penger rett ut av vinduet? En analyse av ulike CSR-aktiviteters påvirkning på kjøpsadferd. 

      Dørum, Lene Strøm; Nygård, Solvor (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2012;, Master thesis, 2012)
      I denne oppgaven undersøkes hvilke sammenhenger som finnes mellom utvalgte, konkrete aktiviteter innen Corporate Social Responsibility, heretter CSR, og kjøpsadferd. Målet med oppgaven er å få større innsikt i dette lite ...
    • Pricing in two-sided markets: a case study of Stavanger Aftenblad 

      Simonsen, Lene; Sørskår, Bente Sattler (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2012;, Master thesis, 2012)
      This thesis gives an introduction of the model Value Network and how this fits with two-sided markets. The authors present general price theory for value pricing and strategic pricing in two-sided markets, and give an ...
    • Priming i en kontekst for smakspersepsjon 

      Bekken, Richard (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2013;, Master thesis, 2013)
      Formålet med denne utredningen er å undersøke om aktiv manipulering av individer i forkant av en smaksseanse kan lede til en ubevisst økt smaksopplevelse i etterkant. Fenomenet er kjent som priming, og har angivelig ført ...
    • Service Recovery 

      Christensen, Linn Cecilie; Christensen, Tilde Asphaug (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2012;, Master thesis, 2012)
      Denne masteroppgaven utforsker problemstillingen Service recovery – hvordan kan kundeklageprosessen forbedres? Service recovery er alle handlinger en leverandør utfører for å respondere og behandle en klage. Forfatterne ...
    • Strategianalyse av omgivelsene til Sykkel AS 

      Kalsås, Aina Sagevik; Pettersen, Cathrine (Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne oppgaven ble det gjennomført en strategianalyse av de eksterne omgivelsene til en valgt casebedrift, Sykkel AS. På denne måten kunne man fastsette bedriftens strategiske posisjon, og utarbeide strategiske ...
    • Strategiprosessen - et påtvunget ritual? Strategiprosessen i praksis 

      Bernhoft, Anny B. Kirkeeide; Hareide, Lena (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2011;, Master thesis, 2011)
      Denne masteroppgaven er en multippel, kvalitativ casestudie som går i dybden på strategiprosessen i fire ulike bedrifter. Casebedriftene er Stavanger Universitetssykehus, Rogaland Teater, Moods of Norway og Apply Capnor. ...
    • Strategivalg i produksjonsbedrifter: analyse av trender i Europa 

      Marvik, Olav; Sandal, Liv Toril (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-12)
      Gjennom analyse av utvalgte trender fra IMSS (International Manufacturing Strategy Survey) vil denne studien undersøke hvordan strategiene har vært i produksjonsbedrifter i Europa fra 1992 til 2013. Strategiområdene som ...
    • Supplier innovativeness through contracting 

      Heggland, Susann; Helland, Maria El Mallah (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      In recent years there has been an increasing focus on virtual organizations, alliances, networks and supply chain management as tools through which companies can achieve competitive advantage. Innovation has become another ...
    • The unpleasant adventure of Telenor in Russia 

      Dulger, Banat; Hovtun, Inger Marie (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-06)
      In this master thesis, we have investigated the concepts of trust, cultural difference, and business relationship between Norway and Russia. We analyzed their impact on the inter-organizational relationship in the example ...
    • Topplederlønninger i norske AS og ASA bedrifter. Hvordan er nettverksstrukturen for toppledere som er styremedlem i norske ASA bedrifter, og har den sammenheng med deres lønninger? 

      Skår Bendal, Camilla; Berner, Camilla (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2013;, Master thesis, 2013)
      Hovedformålet med denne oppgaven er å se på hvordan nettverkverksstrukturen blant toppledere i norske AS og ASA bedrifter ser ut. Videre er det ønskelig å se på hvordan topplederes nettverk i styrer kan påvirke deres egne ...
    • Why customers stick to their bank: Loyalty or status quo bias? 

      Nilsen, Liv Kristin V.; Dydland, Elisabeth (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-06-11)
      The question concerning how individuals make decisions is of crucial interest to researchers. The purpose of this thesis is to detect how loyalty and status quo bias affects customers’ intention to stay with their current ...