• A qualitative study regarding the importance of marketing communication for international expansion among Norwegian entrepreneurial companies 

      Flørenæs, Cecilie; Dahl, Helene Winther (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2016;, Master thesis, 2016-06)
      According to EU’s Innovation Union Scoreboard from 2015, Norway is a moderate innovator performing below the EU average for most dimensions and most indicators of innovation. Furthermore, according to research conducted ...
    • A strategic analysis of the industrial dynamics of Car-Bo Garasjeporter AS 

      Johannessen, Lotte Knutsen; Stavnes, Lisa (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      The garage door industry is an attractive industry to enter and thereby it is experiencing a significant increase with respect to competition. By addressing this industry, one gets an improved image on the challenges ...
    • Corporate reputation in mergers and acquisitions 

      Brandtzæg, Emilie (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-15)
      The purpose of this master thesis is to uncover the role of corporate reputation as an intangible asset towards a sustainable competitive advantage in mergers and acquisitions. Identifying corporate reputation as an ...
    • Diversifisering i Lunde Gruppen AS 

      Aydin, Nurcan; Alveberg, Christian (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-13)
      Denne oppgaven har hatt en tosidig hensikt. Den skulle utarbeide et læringscase for bruk i undervisningssammenheng, samt bruke caset for å undersøke fenomenet diversifisering. Læringscaset tok utgangspunkt i Lunde Gruppen ...
    • From suppliers marked to buyers marked 

      Oldereide, Christine; Jansen, Julie (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-06-11)
      One of the most significant changes in the paradigm of modern business management is that individual businesses no longer competes as solely autonomous entities, but rather as supply chains. As the importance of the supply ...
    • Globale krefter, regional respons 

      Nilsen, Marit Mellingen (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-16)
      Globalisering og regionalisering sees på som to parallelle prosesser. Globalisering forstås som en utvikling innenfor politikk, økonomi og kultur hvor statsgrenser ikke lenger er effektive barrierer for flyt av arbeidskraft ...
    • Grunnlaget for oljeservicebedrifters strategiske posisjonering 

      Friestad, Christian; Graaner, Stian Thygesen (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2017;, Master thesis, 2017-05)
      Oljekrisen har rammet mange hardt. Spesielt små- og mellomstore oljeservicebedrifter. Oljeprisfallet foranlediget både kostnadskutt og et betydelig fokus på effektivisering. Hvordan selskapene skal innrette seg og møte ...
    • How can leadership strategies be improved to prevent major accidents in shipping tanker operations? 

      Husebø, Julia; Nedopokina, Nataliia (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2012;, Master thesis, 2012)
      Major accidents in tanker operations lead to considerable losses and irreversible consequences (Karlsen, 2010). Even though the shipping industry has been operating for centuries, and there are numbers of requirements ...
    • Hva er gode arbeidsmetoder på veien ut i arbeidslivet via tiltaksprogram? 

      Reed, Stine (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2017;, Master thesis, 2017-06-14)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke arbeidsmetoder som ligger til grunne i jobbkonsulentenes arbeid med å motivere og engasjere deltakere som deltar i tiltaksprogram ut i arbeid. Finnes det en felles forståelse ...
    • Hvilke sammenhenger eksisterer mellom innovasjonsmoder «STI» og «DUI», og innovasjon? 

      Gravdal, Kristian (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-15)
      Ved denne studien er det valgt å se på de teoretiske fenomenene «STI» og «DUI», og hvordan disse spiller inn på bedrifters innovasjonsprosesser. STI er basert på en analytisk kunnskapsbase som karakteriseres av produksjon ...
    • Hvilke strategier vil opprettholde og skape varig konkurransefortrinn for DOM Group AS? 

      Myklebust, Nina Beate; Børresen, Edvard, Gahre (Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2011;, Master thesis, 2011)
      Masteroppgavens formål har vært å kartlegge hvilke strategier som vil opprettholde og skape varig konkurransefortrinn for DOM Group. Forfatterne har studert hvilke tidligere strategiske valg som har ledet til selskapets ...
    • Hvordan lykkes allianser? 

      Mæland, Arlin Opsahl (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-05-14)
      Stadig nye allianser ser dagens lys og, i følge forskning, vil 50-70 % av disse bli oppløst i løpet av en fireårs periode. Noen allianser klarer likevel å etablere et langvarig alliansesamarbeid med noen felles kriterier ...
    • Kommer Norwegian til å krasjlande? - En kritisk analyse av fenomenet Norwegian 

      Danielsen, Line; Molvik, Vibeke (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-06)
      Det ble i denne oppgaven utarbeidet et case som tar for seg historien til og strategiske valg i selskapet Norwegian Air Shuttle. Dette er et selskap som har opparbeidet seg en solid posisjon i flybransjen, og som har ...
    • Konkurentanalyse 

      Løwehr, Rune; Leidland, Frode (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2015;, Master thesis, 2015-10-08)
      Hensikten med oppgaven har vært å undersøke og beskrive konkurransestrategier hos utvalgte aktører i etter - og videreutdanningsmarkedet i Norge, og hvordan disse strategiene forventes å påvirke konkurranseintensiteten i ...
    • Konsulentselskap og kunderelasjoner : om effekten av relasjonelle prosesser, norm om informasjonsutveksling og innovasjonsevne på kundetilfredshet 

      Nesteby, Pål (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2013;, Master thesis, 2013)
      Målet med denne studien er å operasjonalisere rammeverket for de relasjonelle prosessene til Tuli, Kohli og Bharadwaj (2007), og undersøke hvordan de relasjonelle prosessene påvirker kundetilfredshet. Det vil samtidig bli ...
    • Laerdal-konsernets forretningsutvikling 

      Rafiq, Rizwan; Aaserød, Trine (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-05)
      Denne masteroppgaven skal undersøke om den sterke konkurransekraften til Laerdal Medical (Laerdal) gjennom flere bransjer skyldes first-mover mekanismer. Det har også blitt analysert hvordanbedriften har klart å opprettholde ...
    • Laerdal-konsernets forretningsutvikling 

      Rafiq, Rizwan; Aaseroed, Trine (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-05)
      Denne masteroppgaven skal undersøke om den sterke konkurransekraften til Laerdal Medical (Laerdal) gjennom flere bransjer skyldes first-mover mekanismer. Det har også blitt analysert hvordanbedriften har klart å opprettholde ...
    • Local content i Norge : en eksplorativ oppgave om internasjonale petroleumsselskapers bidrag til norske læringsinstitusjoner i perioden 1958-1986 

      Sødal, Eivind Sondre; Hagen, Siv Una (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2013;, Master thesis, 2013)
      Denne oppgaven er basert på rammeverket local content som kan defineres som «sammensatt verdiskapning i nasjonal økonomi gjennom handel av varer og tjenester». Problemer knyttet til local content dreier seg svært ofte om ...
    • Luksus - en privatsak! 

      Corneliussen, Ina Elisabeth (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2012;, Master thesis, 2012)
      Denne oppgaven har til hensikt å belyse nye interessante funn innenfor et relativt nytt forbrukerfelt, luksus som konsumeres privat. Formålet med studiene er å undersøke om det er mulig å benytte tradisjonell luksusteori ...
    • Markedsstyring i offentlige forvaltningsorganisasjoner - kan markedskommunikasjon forbedres? 

      Øvstebø, Jannike (Masteroppgave/UIS-SV-HH/2013;, Master thesis, 2013)
      Denne oppgaven tar for seg problemstillingen Markedsstyring i offentlige forvaltningsorganisasjoner - kan markedskommunikasjon forbedres? Markedsstyring er et system som er laget for at ledere skal kunne pådrive og fatte ...