Kommer Norwegian til å krasjlande? - En kritisk analyse av fenomenet Norwegian
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298970Utgivelsesdato
2015-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det ble i denne oppgaven utarbeidet et case som tar for seg historien til og strategiske valg i
selskapet Norwegian Air Shuttle. Dette er et selskap som har opparbeidet seg en solid
posisjon i flybransjen, og som har vist seg å være villig til å satse innen nye områder.
Formålet med caset var tosidig. Det ble benyttet som grunnlag for oppgavens analysedel, for å
se nærmere på selskapets fremtidige muligheter innen nye satsingsområder. I tillegg ble det
utarbeidet slik at det kan brukes i undervisningssammenheng for å belyse og skape diskusjon
rundt relevant pensum innen fagfeltet strategi.
Oppgaven benyttet en kvalitativ forskningsmetode hvor datagrunnlaget består av
sekundærdata. Caset er i stor grad basert på avisartikler, årsrapporter, bøker og hjemmesider
til aktuelle selskap. Det ble benyttet et mangfold av kilder for å kunne belyse selskapet best
mulig. Teoridelen i oppgaven er på den andre siden basert på faglitteratur og
forskningsartikler. Den tar for seg Porters fem konkurransekrefter, og ulike strategier for
vekst i et konsern.
I oppgavens analysedel blir relevant teori diskutert opp mot hendelser fra caset og et
tilleggskapittel om flybransjen. Det ble først foretatt en bransjeanalyse hvor resultatet taler for
at flybransjen er preget av høy konkurranse. Videre ser oppgaven nærmere på hvordan dette
kan påvirke NAS og deres satsinger i nye forretningsområder. Satsingsområdene som er
inkludert i oppgaven er langdistanse, leasing og cargo, og i tillegg blir muligheten for
horisontal diversifisering vurdert.
Det kan konkluderes med at det er mye som ligger til rette for at satsing innen disse nye
forretningsområdene kan føre til suksess for NAS, men de bør ikke satse innen alle områdene
samtidig. Det er i tillegg funnet høy risiko knyttet til selskapets seneste satsinger, noe som i
verste fall kan føre til så store tap at selskapet blir tvunget til å gå inn for landing for godt.
Beskrivelse
Master's thesis in Firm management