Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDanielsen, Line
dc.contributor.authorMolvik, Vibeke
dc.date.accessioned2015-09-07T14:02:29Z
dc.date.available2015-09-07T14:02:29Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298970
dc.descriptionMaster's thesis in Firm managementnb_NO
dc.description.abstractDet ble i denne oppgaven utarbeidet et case som tar for seg historien til og strategiske valg i selskapet Norwegian Air Shuttle. Dette er et selskap som har opparbeidet seg en solid posisjon i flybransjen, og som har vist seg å være villig til å satse innen nye områder. Formålet med caset var tosidig. Det ble benyttet som grunnlag for oppgavens analysedel, for å se nærmere på selskapets fremtidige muligheter innen nye satsingsområder. I tillegg ble det utarbeidet slik at det kan brukes i undervisningssammenheng for å belyse og skape diskusjon rundt relevant pensum innen fagfeltet strategi. Oppgaven benyttet en kvalitativ forskningsmetode hvor datagrunnlaget består av sekundærdata. Caset er i stor grad basert på avisartikler, årsrapporter, bøker og hjemmesider til aktuelle selskap. Det ble benyttet et mangfold av kilder for å kunne belyse selskapet best mulig. Teoridelen i oppgaven er på den andre siden basert på faglitteratur og forskningsartikler. Den tar for seg Porters fem konkurransekrefter, og ulike strategier for vekst i et konsern. I oppgavens analysedel blir relevant teori diskutert opp mot hendelser fra caset og et tilleggskapittel om flybransjen. Det ble først foretatt en bransjeanalyse hvor resultatet taler for at flybransjen er preget av høy konkurranse. Videre ser oppgaven nærmere på hvordan dette kan påvirke NAS og deres satsinger i nye forretningsområder. Satsingsområdene som er inkludert i oppgaven er langdistanse, leasing og cargo, og i tillegg blir muligheten for horisontal diversifisering vurdert. Det kan konkluderes med at det er mye som ligger til rette for at satsing innen disse nye forretningsområdene kan føre til suksess for NAS, men de bør ikke satse innen alle områdene samtidig. Det er i tillegg funnet høy risiko knyttet til selskapets seneste satsinger, noe som i verste fall kan føre til så store tap at selskapet blir tvunget til å gå inn for landing for godt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.titleKommer Norwegian til å krasjlande? - En kritisk analyse av fenomenet Norwegiannb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge